Support har åbent mandag til fredag kl. 10.00 - 15.00.
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

08. maj 2024

Flytteguide til lejebolig – 9 ting du skal huske, når du flytter i lejebolig

At flytte kan hurtigt blive en stressende omgang, hvorfor de praktiske gøremål hurtigt kan blive glemt. Udover flyttekasser og flyttemænd skal du eksempelvis også anmelde flytningen til folkeregisteret og tilmelde el, vand, varme og gas. Vi har derfor samlet de 9 vigtigste ting alle skal huske, når de flytter i lejebolig her.



1. Anmeld flytning til folkeregistret og vælg ny læge

Når du flytter, skal du anmelde flytningen til folkeregisteret. Du kan anmelde flytningen 4 uger inden flyttedagen og senest 5 dage efter flytningen. Det koster ikke noget at anmelde din flytning, men du kan risikere at modtage en bøde, hvis du overskrider tidsfristen. Flytter du længere end 15 km væk fra din nuværende læge, skal du vælge en ny læge i forbindelse med anmeldelsen af flytningen. Bor du i Københavns, Frederiksberg, Tårnby eller Dragør kommune, skal du dog skifte læge, hvis du flytter mere end 5 km væk fra din nuværende læge. Du anmelder din flytning på borger.dk.

2. Husk at sætte dit navn på postkassen

Postvæsenet modtager automatisk besked om din flytning, når du anmelder den til folkeregisteret. Det er dog dit eget ansvar at sætte dit navn på din postkasse, hvilket typisk sker ved, at du kontakter viceværten eller ejendomsadministratoren i den ejendom, hvor din lejebolig er beliggende. Glemmer du at sætte dit navn på postkassen, kan postvæsenet nægte at levere pakker eller breve til dig, hvorfor du i stedet skal afhente din post på posthuset.

3. Tilmeld el, vand, varme og gas 

Når du flytter i lejebolig, skal du huske at tilmelde dig både el, vand, varme og i visse tilfælde gas. Det betyder også, at du hurtigst muligt efter indflytning skal aflæse el, vand, varme og gasmålere i den nye bolig og herefter indsende disse tal til forsyningsselskaberne. De fleste forsyningsselskaber kræver at modtage disse målinger senest 3-5 dage efter, at du er flyttet ind. Har du ikke tidligere været tilmeldt et forsyningsselskab, kan du nemt ordne det på nettet.

4. Bestil internet og eventuelt tv-pakke

Som udgangspunkt skal du som lejer selv sørge for at bestille internet og eventuelle tv-pakker eller lignende. Det kan dog også ske, at din udlejer allerede har internet tilkoblet lejeboligen, som du kan bruge efter betaling. Derfor er det en god idé at vende dette med udlejer i god tid, da leveringstiden på internetforbindelse ofte kan være op til 2-3 uger.

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen. 

5. Giv dit forsikringsselskab besked om flytningen

Når du flytter, skal du give besked herom til dit forsikringsselskab. Gør du ikke dette, risikerer du, at din nuværende forsikring, særligt indboforsikring, ikke matcher med din nye bolig. Dette kan medføre, at du enten er overforsikret eller underforsikret. Flytter du eksempelvis fra en mindre lejlighed til en større villa uden at give besked herom, vil din nuværende indboforsikring højst sandsynligt ikke dække tilstrækkeligt. Hermed risikerer du at få væsentligt mindre dækket i tilfælde at tyveri eller brand.

6. Tilpas dine skattepligtige oplysninger

Din flytning kan have betydning for, hvor meget du betaler i skat. Flytter du eksempelvis længere væk fra din arbejdsplads, har det betydning for dit kørselsfradrag, hvorfor du skal huske at tilpasse din forskudsopgørelse. Flytter du fra ejerbolig til lejebolig, kan det også betyde ændringer i forhold til ejendomsskat, grundskyld og fradrag for rentebetalinger, som også skal tilpasses på din forskudsopgørelse.

7. Undersøg mulighed for boligstøtte

Boligstøtte er et økonomisk tilskud fra staten, som tilbydes til personer, der enten bor til leje eller er førtidspensionist eller folkepensionist og bor i en andels- eller ejerbolig. Hvorvidt du kan modtage boligstøtte, afhænger blandt andet af husstandens indkomst, formue og størrelsen på lejeydelsen. Det er et generelt krav, at lejeboligen skal have eget køkken, samt at du skal bo i boligen hele året. Bor I flere sammen i lejeboligen, er det kun én person, der kan modtage boligstøtte. Du kan beregne, om du er berettiget til at modtage boligstøtte på borger.dk.

8. Dokumentér lejeboligens stand ved indflytning

Når du flytter ind i lejeboligen, skal du huske at gennemgå boligen for eventuelle skader og mangler samt dokumentere boligens stand. Det kan være en fordel for dig selv at tage videoer og billeder af boligens stand, så du ved fraflytning ikke bliver beskyldt for at have forringet boligens stand. Ved indflytning skal du også tjekke, hvorvidt de tilhørende hårde hvidevare fungerer efter hensigten og hurtigst muligt give besked til udlejer, hvis noget ikke er som det skal være.

9. Du skal vedligeholde boligen

Som lejer har du som udgangspunkt en pligt til at vedligeholde din lejebolig indvendigt. Dette betyder helt generelt, at du skal opretholde boligen i den aftalte stand. Det er lejekontrakten, der bestemmer omfanget af vedligeholdelsespligten, men hvis intet er aftalt i lejekontrakten, har du som lejer altid en pligt til at vedligeholde boligen i den stand, du overtog den i, samt fornyelse af lås og nøgler. Hvis du er pålagt yderligere vedligeholdelse end den lovgivningsmæssige indvendige vedligeholdelsespligt, skal dette fremgå under § 11 “særlige vilkår” i lejekontrakten.

Lav lejekontrakt med Legal Desk

Med Legal Desk kan du nemt og hurtigt lave en juridisk gyldig lejekontrakt på få minutter. Det eneste, du behøver gøre, er at udfylde vores formular og betale. Herefter får du straks adgang til kontrakten, som blot mangler at blive underskrevet og dateret af udlejer og lejer for at opnå gyldighed. Dokumentet kan underskrives online med NemID, hvilket sparer dig både tid og besvær.

Læs mere og lav din lejekontrakt her