Support har åbent mandag til fredag kl. 10.00 -15.00.
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

16. december 2022

Mangler ved private lejemål

I forbindelse med udlejning af et privat lejemål, har udlejer nogle forpligtelser i forhold til lejemålet. Hvis disse forpligtelser ikke er opfyldt, er der tale om en mangel. I denne artikel kan du læse mere om, hvad udlejer er forpligtet til i forhold til vedligeholdelse, og hvad lejer skal gøre, hvis han eller hun oplever mangler ved det lejede.

Hvilken stand skal lejer overtage lejemålet i?

Udlejer har pligt til at holde lejemålet i god stand – fra lejemålets begyndelse og gennem hele lejeperioden. Det betyder, at det lejede på overtagelsestidspunktet skal være rengjort, ruderne skal være hele og alle udvendige døre skal være forsynet med fungerende låse med tilhørende nøgler. Hvis dette ikke er opfyldt fra udlejers side ved indflytning, er der tale om en mangel. Hvis noget går i stykker, og det ikke skyldes lejers opførsel, er udlejer derudover forpligtet til at sørge for, at det bliver repareret eller udskiftet. Dette kan dog fraviges, hvis det aftales i lejekontrakten, at lejemålet udlejes som “beset”.

Hvordan undgår jeg at blive beskyldt for mangler?

Det anbefales, at du og din udlejer sammen udarbejder en indflytningsrapport, hvor i gennemgår lejemålet for mangler. Hermed kan udlejer ikke beskylde dig for mangler, som du ved var tilstede ved indflytning. Dette er ikke et krav, hvis udlejer kun har én bolig til udlejning. Derfor skal du selv være opmærksom på at få udarbejdet en sådan rapport. Hvis udlejer derimod har mere end én beboelseslejlighed til udlejning, er udlejer forpligtet til at udarbejde en indflytningsrapport for det enkelte lejemål.

Læs mere om indflytnings- og fraflytningsrapport her

Du har 14 dage efter indflytning til at angive eventuelle mangler ved det lejede. Hvis du ikke overholder denne frist på 14 dage, anses manglerne som nye, og udlejer har ikke længere ansvaret for at udbedre dem. Der er dog en undtagelse, som kaldes “skjulte mangler” – denne gennemgås længere nede.

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen.

Hvad hvis lejemålet ikke er klar til indflytning?

I tilfælde, hvor et lejemål ikke er klar til indflytning på den aftalte overtagelsesdag, er der forskellige krav eller rettigheder, lejer kan gøre brug af. Det lejer har ret til, afhænger af situationen. Overordnet gælder følgende:

Hvis den tidligere lejer ikke er flyttet

Hvis den tidligere lejer ikke er fraflyttet lejemålet på overtagelsestidspunktet, kan lejeren kræve afslag i lejen for den tid, hvor lejemålet ikke står til hans eller hendes rådighed. Flytter den tidligere lejer ikke kort tid efter, at udlejer har fået besked om dette, kan lejeren hæve lejeaftalen. Derudover kan lejeren kræve erstatning, medmindre udlejer kan bevise, at forsinkelsen ikke skyldes forhold, udlejer selv har ansvar for.

Hvis lejemålet ikke er i den aftalte stand eller har mangler

Hvis lejemålet ikke er i den stand, der er aftalt i lejekontrakten, og udlejer ikke straks sørger for at istandsætte det, har lejeren ret til at gøre det for udlejers regning. Hvis det eksempelvis drejer sig om manglende lys, gas eller varme, kan lejer kræve et afslag i lejen, så længe manglen forringer det lejedes værdi for lejeren.

Mangler efter du er flyttet ind i lejemålet (skjulte mangler)

Ligesom der kan være mangler ved det lejede inden, du flytter ind, kan der også opstå mangler, efter du er flyttet ind. Der skelnes her mellem mangler, der skyldes din egen adfærd og “skjulte mangler”. Forskellen er, at de skjulte mangler også var til stede, da du overtog lejemålet, og derfor er udlejers ansvar. Mangler, der skyldes din egen adfærd efter indflytning, står du som udgangspunkt selv for at udbedre. 

En skjult mangel kan f.eks. være et utæt vindue eller en ikke fungerende radiator, som du hidtil ikke har haft anledning til at tjekke funktionaliteten på. Ved skjulte mangler gælder den ovenfor nævnte 14 dages regel ikke. Derimod gælder købelovens reklamationsret, hvor du har 2 år til at reklamere (klage) til udlejer over mangler. 

Problemet med skjulte mangler er, at det kan være svært at afgøre, hvem der har forårsaget manglen. Det er derfor altid en god ide at give udlejer besked om manglen hurtigst muligt efter, at du har stiftet bekendtskab med den. 

Hvad hvis manglerne ikke udbedres?

Hvis udlejeren ikke ordner manglerne, eller de ikke kan ordnes inden for en rimelig tid, kan lejeren hæve lejeaftalen. Hvis manglerne er dit ansvar, er det dit ansvar at få ordnet disse, inden du overgiver lejemålet tilbage til udlejer. Hvis du undlader at udbedre de mangler, som du selv har forårsaget, er udlejer erstatningsberettiget.