16. december 2022
I forbindelse med salg af en ejendom udarbejdes der i de fleste tilfælde en salgsopstilling. Salgsopstillingen er en præsentation af ejendommen med information og data omkring vigtige forhold. Læs mere her om de specifikke forhold, der vedrører en salgsopstilling.
En salgsopstilling er noget af det første, en potentiel køber får adgang til i en bolighandel, og det er derfor også et vigtigt dokument, da det præsenterer ejendommen. Derudover vedlægges salgsopstillingen også i den endelige købsaftale. Salgsopstillingen for en given ejendom kan både findes på nettet, eller du kan få den fra ejendomsmægleren, der formidler salget af ejendommen.
Hvis du sælger en ejendom gennem en ejendomsmægler, er det et krav, at der bliver udarbejdet en salgsopstilling. Hvis du derimod sælger din bolig privat (selvsalg), hvor der ikke er involveret professionelle parter, er det ikke et krav, at du udarbejder en salgsopstilling.
I en salgsopstilling finder du en detaljeret beskrivelse af ejendommen og en lang række nyttige informationer. Derudover indeholder salgsopstillingen en oversigt over ejendommens økonomiske forhold samt billeder og plantegning.
Før 1. januar 2015 var der et krav om, at en salgsopstilling skulle indeholde en beregning af brutto- og nettoudgifter ved et finansieringsforslag. Dette er ikke længere et lovkrav, og derfor er det ikke alle salgsopstillinger, der indeholder dette. Derudover varierer indholdet i en salgsopstilling alt efter, hvilken mægler der har udarbejdet den, og hvilken ejendom, der er tale om. Men typisk vil en salgsopstilling indeholde følgende:
Den kontante handelspris
Matrikelnummer og adresse
Købers kontantbehov i forbindelse med købet.
Finansieringsforslag (beregnet ud fra et 30 årigt obligationslån)
Angivelse af, hvad det koster at bo i ejendommen beregnet som bruttoudgift og nettoudgift.
Grundværdi
Ejendomsværdi
Ejendomsskatter
Renovation
Grundejerforening
Antenneafgift
Ejendommens forsikringsforhold
Offentlige udgifter
Benyttelse af ejendommen (erhverv, privat, helårsbeboelse eller fritidsbrug)
Gæld eller andre byrder, der omfatter ejendommen.
Anvendelsesudgifter (el, vand, varme og gas)
Oplysninger om forurening.