25. august 2023
Dropshipping er blevet populært som forretningsform. Her opbevarer forhandleren ikke varerne fysisk på lager, men sender kundens ordre videre til en partner, som så leverer direkte til kunden. I denne artikel får du svar på, om dropshipping kunne være relevant for din virksomhed.
Dropshipping er en forretningsform, hvor webshops markedsfører og sælger produkter uden at have dem fysisk på lager. Når en kunde afgiver en ordre, sendes ordren direkte til leverandøren, der pakker og afsender den til kunden. Webshoppen køber først varen af leverandøren, når en ordre er lagt, og leverandøren sender derefter varen direkte til kunden med webshoppens pakkelabel - kunden kan altså ikke umiddelbart se, at varen ikke er sendt direkte fra din webshop.
Dropshipping kan være særligt attraktiv for nystartede iværksættere, da det er en nem og effektiv måde at starte en ny forretning på, der ikke kræver en stor startkapital.
Dropshipping er dog også en fin mulighed for erfarne iværksættere, da metoden og forretningsformen i mange tilfælde bedre kan betale sig end ved at have eget varelager.
Mange iværksættere anvender dropshipping som forretningsform. Der er mange fordele og ulemper, der skal afvejes, når man træffer valg som forretningsdrivende. Det samme gælder dropshipping, og det er derfor heller ikke entydigt, om det er en god idé at implementere dropshipping i sin virksomhed, da der både er fordele og ulemper forbundet med denne handelsmetode.
En klar fordel ved dropshipping er fraværet af lageromkostninger, hvilket resulterer i betydelige besparelser. Disse besparelser kan bruges til at investere i flere varer til din webshop. På denne måde undgår du altså at have overskydende varer, da du kun køber de varer fra din leverandør, som du selv har solgt. Samtidig har du potentielt mulighed for at tilbyde et større sortiment.
Det betyder også, at det ikke er nødvendigt med stor kapital for at starte en webshop eller lignende, da du kun køber produkter, din kunder har bestilt og betalt for dem. Derudover slipper du for alt det arbejde, der er forbundet med bestilling af nye varer, forsendelse af produkter og håndtering af returvarer.
En betydelig ulempe ved at bygge sin forretning op efter dropshipping-metoden er, at det ofte er muligt at opnå lavere priser, når man køber et større antal på én gang. Ofte kan man opnå en såkaldt stykprisreduktion, når man køber et større antal af en vare på én gang. Ved at købe varer enkeltvis får man ikke gavn af mængderabatter, som man ellers ville have fået ved at have sin egen lagerbeholdning.
Derudover er der en vis usikkerhed forbundet med tilgængeligheden af forskellige varer. Som dropshipper har man nemlig ikke kontrol over sit eget varelager og er derfor afhængig af leverandøren, når en kunde stiller spørgsmål om en vares tilgængelighed.
Du skal desuden være opmærksom på, at leveringstiden ofte er længere, når du anvender dropshipping. Dette kan også gøre det mere besværligt at håndtere reklamationer, returneringer og ombytning af varer.
Ved opstart af dropshipping kan du benytte følgende guide til at komme godt i gang.
1. Vælg en produktgruppe
Udvælg den produktgruppe, som du ønsker at sælge. Fokusér på at skille dig ud og hold det enkelt, da det kan være udfordrende at sælge et bredt udvalg af produkter i begyndelsen. Her anbefales det at starte småt og tilføje undervejs.
2. Find en leverandør
Efter at have valgt din produktgruppe skal du finde en leverandør som specialiserer inden for samme område. Tag kontakt til dem, sæt gang i jeres forhandling og få alle detaljer på plads.
3. Vælg en salgsplatform
Nu er det tid til at udarbejde en strategi for, hvordan du vil markedsføre og sælge dine produkter. Du kan vælge at starte din egen webshop eller bruge en eksisterende e-handelsplatform. Derefter skal du tilpasse og designe din webshop, samt oprette produkterne til salg.
4. Lav en markedsføringsstrategi
Når din salgsplatform er oprettet, er det tid til at udvikle en markedsføringsstrategi for at fremme din webshop og tiltrække kunder. Dette kan opnås gennem forskellige metoder som søgemaskineoptimering, Google-annoncering eller markedsføring på Facebook.
5. Husk kundeservice
Prioritér at yde god kundeservice for at opbygge og fastholde kundeloyalitet. Service er afgørende – også når man handler online – så ret din opmærksomhed mod dette for at få succes med dit projekt.
Det vil være mest praktisk for dig at have dine leverandører i Danmark frem for udlandet, både pga. leveringstid, moms, gebyrer og eventuelt told. Hvis du vælger en leverandør uden for EU, vil alle dine varer altid undergå toldbehandling ved ankomst til Danmark.
Hvis du vælger at importere varer fra forhandlere uden for EU, bør du være opmærksom på: