At starte en webshop er et meget tidskrævende og hårdt arbejde. Derfor er det vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i, hvordan du starter en webshop, og hvad det indebærer, inden du går i gang. Du kan også nemt og hurtigt stifte din virksomhed og få CVR-nummer med Legal Desk.
Kun 199,-
Ekskl. moms
Spar kr. 4.000,-
Ift. traditionel advokat
10 - 15 min.
I reelt tidsforbrug
Enkeltmandsvirksomhed
Få dit CVR-nummer nemt og hurtigt
Nem oprettelse
Alle dokumenter samlet ét sted
Inkl. registrering
Digital alt-i-en løsning
Benyttet af mere end 60.000 selvstændige
Legal Desk benyttes af over 230.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!
Kun 199,- Ekskl. moms
Spar kr. 4.000,-
Ift. traditionel advokat
10 - 15 min.
I reelt tidsforbrug
Enkeltmandsvirksomhed
Få dit CVR-nummer nemt og hurtigt
Nem oprettelse
Alle dokumenter samlet ét sted
Inkl. registrering
Digital alt-i-en løsning
Benyttet af mere end 60.000 selvstændige
Lige nu kan du oprette din enkeltmandsvirksomhed gratis, når du tilmelder dig virtuelt kontor hos Legal Desk.
Virtuelt kontor er en fordel, hvis du f.eks. driver virksomhed hjemmefra og gerne vil øge din professionelle troværdighed og beskytte din privatadresse.
Med et virtuelt kontor undgår du også at skulle håndtere fysisk post til din virksomhed. Den sendes i stedet til din Legal Desk, hvor vi scanner og sender det hele til din email – to gange om ugen.
Ingen binding eller depositum.
Tilmeld dig i formularen og spar 199 kr. på oprettelsen af din virksomhed.
Det er en rigtig god idé at have en forretningsplan eller markedsstrategi for din webshop fra start af. Hvad der ligger i det, er en grundig analyse af markedet, som din webshop befinder sig i. Det er også vigtigt, at du lægger budget og planlægger udviklingen og driften af din webshop ned til mindste detalje såsom hvilke advokater og revisorer, som virksomheden skal bruge osv.
En solid forretningsplan, hvor der er taget højde for det meste, gør dig også til en mere attraktiv samarbejdspartner for dine potentielle leverandører. Omvendt kan du have svært ved at finde en leverandør, der gider samarbejde med dig, hvis du ikke har nogen forretningsplan – det får dig til at fremstå uambitiøs og uforberedt.
Det er en smart idé at bruge sin forretningsplan løbende som et planlægningsværktøj. Det indebærer, at du skal opdatere den, som din forretning skrider frem. Fordelen ved at bruge sin forretningsplan aktivt er, at den kan hjælpe dig med at skabe overblik og lave løbende målsætninger for webshoppen.
Du skal have købt et domænenavn og et domæne, før du kan begynde at sætte din hjemmeside op.
Læs om domæner og domænenavne her.
Læs om hvordan du opretter din hjemmeside her.
I dag er det de færreste, der starter en webshop ved at bygge dens system op fra bunden. Du bygger i stedet din webshop ovenpå et færdigudviklet system, der fungerer som en slags skabelon eller platform, så du ikke behøver at kode det hele selv. Prisen og abonnementsformen er afhængig af udbyderen.
De forskellige systemer har styrker og svagheder, så det er om at vælge det system, der bedst passer til visionen for din kommende webshop.
Det er vigtigt, at du overvejer, hvad det er, du vil sælge i din webshop, inden du starter den. Det kræver utroligt meget arbejde at åbne en webshop, så hvis det er salget af et bestemt produkt, snarere end selve webshoppen, der er målet, kan det måske bedre betale sig for dig i stedet at få dit produkt sat til salg på andres webshop.
Du skal undersøge markedet for de varer, du ønsker at sælge. Er der mange andre webshops, der sælger det samme som dig, bliver der hård konkurrence. Det kan være nemmere at starte en webshop, hvis du sælger varer, der enten ikke findes på markedet eller som rammer en niché målgruppe.
Herudover skal du også overveje, om dine varer egner sig til at blive solgt på nettet. Sælger du meget tunge eller store varer, koster det dig flere penge i opbevaring, emballage og fragt. Det kan også skade din konkurrenceevne i forhold til andre webshops, hvis du er nødt til at kræve store leveringsgebyrer fra kunder.
At få fragtet varer ud til dine kunder kræver, at du benytter dig af et fragtfirma. Priserne på fragtservice varierer meget og ligesom med webshop-systemerne, afhænger det rigtige valg af, hvilken form for webshop, du driver. Eksempler på fragtfirmaer er PostNord, GLS mv.
Der findes tre muligheder, når det gælder lagerføring:
Du kan opbevare dine varer hos dig selv. Dette er selvfølgelig den billigste løsning og er kun begrænset af din plads, og hvor hurtigt varerne kan pakkes.
Bliver webshoppen større, kan det ofte betale sig med et pick & pack lager. Her skal du sørge for, at alle nye varer sendes til lageret, der holder styr på at pakke varerne og få dem sendt afsted. Udover at det giver dig mere plads, fordi du ikke skal opbevare varerne, så slipper du også for at bruge tid på selve pakningen, hvilket giver dig mere tid til at varetage andre vigtige opgaver.
En tredje mulighed er drop-shipping, hvor du sender ordrerne løbende til din leverandør. Det betyder, at du ikke behøver købe et stort bundt produkter, som du risikerer ikke bliver solgt. Det betyder også, at leverandøren vil kræve flere penge for produkterne.
Hvis du har tænkt dig at omsætte for mere end 50.000 kr. om året, er det et krav, at du momsregistrerer dig. Dette gør du ved at få et CVR-nummer på Virk.dk.
Læs mere her om, hvordan du får et CVR-nummer.
Det er vigtigt, at dine kunder har nem adgang til at betale for dine produkter. Betaling kan ske på mange måder, og som tommelfingerregel er det bedre jo flere almindelige betalingsmetoder, din webshop stiller til rådighed.
For at dine kunder skal kunne betale med almindelige betalingskort, skal du have en indløsningsaftale med NETS. Dette kræver først og fremmest, at sikkerheden i din webshop er i orden. Af denne grund skal du opsætte en såkaldt “betalingsgateway”, der krypterer alle de kortoplysninger, som du modtager i din webshop.
Når du anmoder om en indløsningsaftale hos NETS, kan der gå lang tid før, at din sag bliver færdigbehandlet. Sørg derfor for at gøre det i god tid – også inden din webshop åbner.
Kom i gang med din indløsningsaftale her.
Husk, at der er nogle lovpligtige krav til hvad, der skal fremgå af din faktura. Din faktura skal indeholde:
Varens art, mængde og pris
Kundens navn og adresse
Sælgers navn, adresse og CVR-nummer
Dato for udstedelse
Fakturanummer
Momsbeløbet.
Du skal huske, at din webshops layout og struktur spiller en vigtig rolle for kundeoplevelsen. Derfor er det en god idé under arbejdet med webshoppen at opdele dens forskellige sider og kategorisere dem. Det betyder, at du f.eks. opdeler din hjemmeside i forside, produktsider, FAQ, om os, indkøbskurv, tjek-ud-processen osv.
At kategorisere og navngive de forskellige dele af webshoppen kan også hjælpe dig og dine eventuelle ansatte med at skabe struktur i det interne arbejde på webshoppen.
Når din webshop er sat op, skal du sørge for at få kunder i butikken. Det kræver i første omgang, at din målgruppe får kendskab til din webshops eksistens – det sker gennem markedsføring.
Der er mange måder, hvorpå du kan lave markedsføring, men du kommer nok ikke udenom at bruge Google AdWords eller “søgeord”, som det også kaldes. Det går kort fortalt ud på, at du køber dig ind på nogle søgeord, så når folk søger på disse ord i Google, vil din side komme frem. Vi anbefaler, at du sætter dig godt ind i, hvordan AdWords fungerer, før du bruger penge på det.
Du kan læse mere om Google AdWords her.
Det kan være en fordel, hvis du brugertester din webshop løbende. Brugertestning betyder, at du får nogle personer, der ikke arbejder i webshoppen, til at foretage nogle testkøb, imens du kigger på. Dette kan du lære meget af, da det ikke altid er helt let på egen hånd at gennemskue sin webshop gennem brugerens øjne.
I Danmark har vi en stærk forbrugerbeskyttelse. Det betyder blandt andet, at der gælder regler for webshops, der sikrer forbrugerne mod udnyttelse og svindel og sikrer, at markedet er overskueligt. Dette er særligt gældende for webshops, da der ligger et hensyn bag, at forbrugeren ikke har samme muligheder for at inspicere butikken og varerne som i en fysisk butik.
En webshop skal indrettes, så alle dens oplysninger er til at forstå for forbrugeren. Herudover skal det være nemt for forbrugeren at kunne komme i kontakt med virksomheden bag webshoppen.
Udover at alle oplysningerne på varerne skal fremgå tydeligt og være forståeligt formuleret på dansk (hvis webshoppen er rettet mod et dansk marked), skal kunden også altid have mulighed for at forlade købsprocessen undervejs, uden at de indtastede oplysninger bliver gemt i webshoppen.
Læs mere om reglerne for en webshops indretning.
Læs om reglerne før, under og efter salget, kundens fortrydelsesret og klagemuligheder.
Hvis du som webshop ønsker at sende reklamemails, gælder der regler for, hvordan webshoppen må henvende sig til kunden, og hvem de må tage kontakt til.
Læs mere om reglerne for reklamemails og spam.
Start ud med at stifte din virksomhed. Det kan du gøre nemt og hurtigt med Legal Desk. Det eneste, du skal gøre er at udfylde vores formular, og så modtager du dit stiftelsesdokument klar til at blive underskrevet – så registrerer vi din virksomhed hos Erhvervsstyrelsen for dig.
Påbegynd formularen ved at trykke ‘Start virksomhed nu’ i bunden af siden.