I Danmark har alle mulighed for at stifte en forening. Det kræver hverken godkendelse eller kapitalindskud, og da der ikke findes en foreningslov, tildeles du selv stor frihed. Selvom friheden er stor, er der formelle krav som skal opfyldes, hvis du også ønsker at blive anerkendt som en forening i juridisk forstand og gøre brug af de fordele, der følger med.
Kun 2.499,-
Ekskl. moms
Spar kr. 15.000,-
Ift. traditionel advokat
15 min.
I reelt tidsforbrug
Forening
Få styr på papirarbejdet på 15 minutter
Nem oprettelse
Alle dokumenter samlet ét sted
Inkl. registrering
Digital alt-i-en løsning
Benyttet af mere end 60.000 selvstændige
Legal Desk benyttes af over 230.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!
Kun 2.499,- Ekskl. moms
Spar kr. 15.000,-
Ift. traditionel advokat
15 min.
I reelt tidsforbrug
Forening
Få styr på papirarbejdet på 15 minutter
Nem oprettelse
Alle dokumenter samlet ét sted
Inkl. registrering
Digital alt-i-en løsning
Benyttet af mere end 60.000 selvstændige
En forening er en sammenslutning af personer, virksomheder, organisationer eller lignende, der går sammen om et fælles formål om at dyrke en fælles interesse. Foreningers formål kan variere meget, og de kan derfor være alt fra almennyttige, herunder velgørende og sociale foreninger, idrætsforeninger, borgerforeninger eller foreninger med økonomiske formål. Der skelnes mellem fem typer af foreninger i Danmark:
Erhvervsdrivende foreninger (F.M.B.A)
Almindelige foreninger
Andelsboligforeninger
Særlige foreninger.
Læs mere om de forskellige foreninger samt hvilke foreninger, der er omfattet af registreringspligt, i vores mere overordnede artikel om foreninger her.
Du kan hurtigt, nemt og billigt stifte din frivillige forening med Legal Desk her.
Selvom der ikke findes en foreningslov i Danmark, eksisterer der en velkendt praksis, som kendetegner størstedelen af foreninger. Denne praksis er ikke et krav, men skal overholdes, hvis din forening f.eks. ønsker at have mulighed for at modtage tilskud, ansætte medarbejdere eller anvende fordelagtige skatte- og moms ordninger.
Formålet med en forening er et fællesskab, hvorfor der altid skal være mere end ét medlem. Dette er også et generelt krav fra Erhvervsstyrelsen, der kræver, at der skal være mindst to medlemmer, før et fællesskab kan kaldes en forening.
Foreningen skal udarbejde og vedtage et sæt vedtægter. Foreningens vedtægter fungerer som de interne regler og retningslinjer for, hvordan foreningen drives og hvem, der har hvilke dispositioner m.m. Vedtægter vil typisk indeholde følgende afsnit (listen er ikke udtømmende):
Foreningens formål
Foreningens hjemsted
Kriterier for medlemskab
Hvordan træffes beslutninger
Beløb for kontingent
Hvem leder foreningen
Hvem kan tegne for foreningen
Foreningens regnskab
Hvordan opløses foreningen.
Foreningen skal kunne bevise, at der formelt set er stiftet en forening. Et sådant bevis kan oplagt være et referat fra et stiftelsesmøde, hvor foreningens stiftelse vedtages. Ofte er ét møde ikke nok, da det kan tage tid både at udarbejde vedtægter og udpege en ledelse. Når et referat bruges som bevis, antages det som minimum, at vedtægterne er vedtaget og ledelsen er udpeget, og at begge dele er dokumenteret i referatet.
I forlængelse af ovenstående er det som sagt et krav, at medlemmerne udpeger og vedtager en ledelse. Ledelsen har blandt andet bemyndigelse til at handle og underskrive aftaler på foreningens vegne. Der er ikke nogen krav til sammensætningen af medlemmer i ledelsen, men det ses typisk, at der som minimum altid er en formand, næstformand og kasserer.
En forening skal have sin egen afgrænsede økonomi. Det betyder, at foreningen skal have sine egne konti hos et pengeinstitut, have egne budgetter og føre egne regnskaber. Herudover er det også et krav, at foreningen har sikret, at de midler, der overføres til foreningen – for at denne kan opnå sit formål – ikke kan føres tilbage til den eller dem, som har overført midlerne.
Nogle foreninger har pligt til at blive registreret hos Erhvervsstyrelsen og kan være underlagt flere krav i forhold til andre lovgivninger og indberetning af årsregnskaber.
Du kan læse mere om, hvad der gælder for din type af forening her.
Selvom din forening ikke overholder de formelle krav, kan I stadig kalde jer for en forening og fortsætte driften. I risikerer dog, at foreningen ikke bliver anerkendt som en forening i juridisk forstand, men derimod et fællesforetagende. Det betyder, at foreningen ikke kan få et CVR-nummer og dermed drive erhvervsmæssig aktivitet, modtage offentlige tilskud eller anvende skatteordninger og momsfordele.
Du kan nemt, billigt og hurtigt stifte din frivillige forening med Legal Desk allerede i dag. Du sparer den dyre advokat og har mulighed for at gøre det hele i dit eget tempo online. Vi sørger efterfølgende for registreringen og sender dig dit CVR-nummer, når din frivillige forening er stiftet.
Det eneste, du skal gøre, er at udfylde vores formular, betale og derefter underskrive dokumentet med MitID. Du går i gang med at stifte din forening ved at klikke ‘Opret forening nu’ nedenfor.