10. juli 2024
Der er rigeligt at holde styr på som nyslået iværksætter. Men økonomien er absolut et af de steder, som bør få din opmærksomhed. Få styr på juraen fra start - så du ubekymret kan koncentrere dig om din kerneforretning. Her kommer 5 gode råd til økonomistyring i din startup.
Du behøver hverken at være talknuser eller excel-haj for at have styr på den økonomiske del af din forretning. Men hvis det ikke skal blive alt for uoverskueligt, kan det være en god idé at tage et kig på økonomien allerede i opstartsfasen. Læs her, hvad du skal være opmærksom på.
Et etableringsbudget giver dig overblik over de udgifter, der er forbundet med opstarten af din virksomhed. Det kan derfor være godt at lave et etableringsbudget, allerede inden du opretter din virksomhed. I etableringsbudgettet vil der typisk være en del større engangsposter, og det kan derfor give dig fornemmelsen af de samlede etableringsomkostninger, og om det økonomisk er realistisk for dig at starte virksomheden på det givne tidspunkt.
Når du opretter en virksomhed, er det i mange tilfælde også nødvendigt at oprette en erhvervskonto. Som privatperson har du en Nemkonto. På samme måde skal din virksomhed også have en Nemkonto til udbetalinger fra det offentlige, som for eksempel tilbagebetaling af moms. Før du opretter en erhvervskonto, er det en god idé at undersøge markedet og forhøre dig hos forskellige banker, da størrelsen på gebyret kan variere en hel del. Der findes forskellige typer af erhvervskonti, så forbered dig, så du finder den type, der passer bedst til din virksomheds behov. Der er ingen garantier for, at du bliver godkendt, så indhent flere tilbud fra flere forskellige banker på samme tid.
Uanset om din virksomhed er stor eller lille, er det altid vigtigt at have styr på regnskabet. I en driftig startup fokuserer de fleste ofte på salg og kunder. Men det er helt uundgåeligt at forholde sig til det samlede regnskab, både fordi Skat stiller en række krav til bogføring og regnskab, men også fordi det er væsentligt for din virksomheds overlevelse, at du har overblik over alle dele af din virksomhed og sikrer en sund forretning. Du kan med fordel bruge et regnskabsprogram til at registrere de økonomiske aktiviteter, som din virksomhed har haft i løbet af regnskabsåret. Jo mindre din virksomhed er, jo enklere regnskabsprogram kan du bruge.
Regnskab og bogføring hænger sammen. Ligesom det er afgørende, at du har styr på regnskabet, gør det samme sig gældende for bogføringen. Alle dine bilag skal altså afstemmes med regnskabet, det gælder for eksempel fakturaer, regninger, lønsedler mv. Det er en god idé at bogføre løbende, så du hele tiden har et overblik. Her kan du også finde hjælp i diverse bogføringsprogrammer.
Til sidst er det vigtigt, at du husker, at din virksomhed er i udvikling og hele tiden ændrer sig. Det kan for eksempel være, at du vælger at ansætte personale, skal leje erhvervslokaler og lignende. Derfor er det en god idé løbende at tage et kig på din økonomi og løbende opdatere dit regnskab i takt med udviklingen i din virksomhed. Et likviditetsbudget giver dig løbende overblik over din virksomheds økonomi.