Support har åbent mandag til fredag kl. 10.00 - 15.00.
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

17. januar 2023

Sådan laver du et likviditetsbudget

Et likviditetsbudget skal give dig et overblik over din virksomheds økonomi, og vise hvad din virksomhed har af likviditet (penge) måned for måned. Vi forklarer, hvad et likviditetsbudget er, og hvordan du laver et likviditetsbudget.

Hvad er et likviditetsbudget?

Et likviditetsbudget er en oversigt over din virksomheds forventede indtægter og udgifter. Mange virksomheder oplever variation i indtægterne. Dette skyldes blandt andet, at mange  virksomheder får kredit hos leverandører og derfor først betaler for varen, når den leveres. På samme måde oplever virksomheder også, at kunder ønsker at få kredit og altså først betaler for en opgave, den dag opgaven afsluttes. Det betyder også, at det kan være svært at vide, hvor mange penge ens virksomhed har at gøre med. Et likviditetsbudget kan netop tage højde for disse udsving og hjælpe dig med at få overblik over din virksomheds indtægter og udgifter. På den måde kan du sikre, at du kan betale din virksomheds regninger til tiden og mindske risikoen for at komme i økonomiske vanskeligheder.

Med et likviditetsbudget kan du altså få et overblik over:

  • Hvor mange penge du har i banken hver måned

  • Hvor mange penge du skal betale til andre i løbet af hver måned

  • Om der over- eller underskud, når alt er udregnet

Se hvordan Legal Desk virker

Hvordan laver jeg et likviditetsbudget?

Et likviditetsbudget kan med fordel udarbejdes på baggrund af driftsbudgettet. Et driftsbudget viser din virksomheds indtægter og udgifter uden hensyn til, hvornår din virksomhed rent faktisk modtager indtægterne, eller hvornår din virksomhed skal betale udgifterne. Det er netop dét et likviditetsbudget skal vise. Et likviditetsbudget tager udgangspunkt i alle de indbetalinger og udbetalinger din virksomhed har i det kommende år måned for måned:

Indbetalinger:

  • Kontantsalg

  • Debitorer

  • Renteindbetalinger

  • Indskud

  • Andre indbetalinger

Udbetalinger:

  • Kontant varekøb

  • Kreditorer

  • Lønninger

  • Moms

  • A-skat

  • Betaling af kapacitetsomkostninger

  • Renteudgifter

  • Afdrag på lån

  • Forbrug

  • B-skat (i personligt ejede virksomheder)

  • Andre udbetalinger

Typen af de forskellige indbetalinger og udbetalinger kan naturligvis variere alt efter hvilken type virksomhed, du har, og det er derfor vigtigt, at du tilpasser dit likviditetsbudget og de enkelte poster efter netop din virksomhed. Desuden er det altid en god ide at indregne lidt ekstra i reserve, så der er mulighed for at klare sig, hvis der opstår uforudsete udgifter.

Udarbejd dit eget likviditetsbudget ved at downloade og udfylde en skabelon til et likviditetsbudget her


NYHED! Gratis virksomhedstjek til alle erhvervskunder

At drive en virksomhed kræver konstant opmærksomhed på lovgivning, deadlines og juridiske forpligtelser. Små ændringer kan få store konsekvenser, og det, du ikke opdager, kan ende med at koste både tid og penge. 

Virksomhedstjekket er en slags assistent, der hjælper dig med at huske alt dette.

Du skal ikke foretage dig noget for at få virksomhedstjekket. Det sker automatisk, når du køber et erhvervsprodukt hos Legal Desk. 

Du får automatisk besked om:

Vigtige deadlines – fx. ved indlevering af årsrapport og momsregnskab

Relevante lovændringer – fx. da digitalt regnskabsprogram blev lovpligtig i 2025

Lovpligtige erhvervsprodukter – fx. påkrævet skriftlig dokumentation af aftaler og kontrakter

Andre fordele:

Gratis service: Ingen ekstra omkostninger for opdateringer.

 Fleksibilitet: Du kan til enhver tid afmelde opdateringer og stadig beholde oversigten på din profil.