Support har åbent man. - tors. kl. 10.00 - 15.00. Chatten er åben 9 - 16.30
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

17. januar 2023

Sådan laver du et likviditetsbudget

Et likviditetsbudget skal give dig et overblik over din virksomheds økonomi, og vise hvad din virksomhed har af likviditet (penge) måned for måned. Vi forklarer, hvad et likviditetsbudget er, og hvordan du laver et likviditetsbudget.

Hvad er et likviditetsbudget?

Et likviditetsbudget er en oversigt over din virksomheds forventede indtægter og udgifter. Mange virksomheder oplever variation i indtægterne. Dette skyldes blandt andet, at mange  virksomheder får kredit hos leverandører og derfor først betaler for varen, når den leveres. På samme måde oplever virksomheder også, at kunder ønsker at få kredit og altså først betaler for en opgave, den dag opgaven afsluttes. Det betyder også, at det kan være svært at vide, hvor mange penge ens virksomhed har at gøre med. Et likviditetsbudget kan netop tage højde for disse udsving og hjælpe dig med at få overblik over din virksomheds indtægter og udgifter. På den måde kan du sikre, at du kan betale din virksomheds regninger til tiden og mindske risikoen for at komme i økonomiske vanskeligheder.

Med et likviditetsbudget kan du altså få et overblik over:

  • Hvor mange penge du har i banken hver måned

  • Hvor mange penge du skal betale til andre i løbet af hver måned

  • Om der over- eller underskud, når alt er udregnet

Se hvordan Legal Desk virker

Hvordan laver jeg et likviditetsbudget?

Et likviditetsbudget kan med fordel udarbejdes på baggrund af driftsbudgettet. Et driftsbudget viser din virksomheds indtægter og udgifter uden hensyn til, hvornår din virksomhed rent faktisk modtager indtægterne, eller hvornår din virksomhed skal betale udgifterne. Det er netop dét et likviditetsbudget skal vise. Et likviditetsbudget tager udgangspunkt i alle de indbetalinger og udbetalinger din virksomhed har i det kommende år måned for måned:

Indbetalinger:

  • Kontantsalg

  • Debitorer

  • Renteindbetalinger

  • Indskud

  • Andre indbetalinger

Udbetalinger:

  • Kontant varekøb

  • Kreditorer

  • Lønninger

  • Moms

  • A-skat

  • Betaling af kapacitetsomkostninger

  • Renteudgifter

  • Afdrag på lån

  • Forbrug

  • B-skat (i personligt ejede virksomheder)

  • Andre udbetalinger

Typen af de forskellige indbetalinger og udbetalinger kan naturligvis variere alt efter hvilken type virksomhed, du har, og det er derfor vigtigt, at du tilpasser dit likviditetsbudget og de enkelte poster efter netop din virksomhed. Desuden er det altid en god ide at indregne lidt ekstra i reserve, så der er mulighed for at klare sig, hvis der opstår uforudsete udgifter.

Udarbejd dit eget likviditetsbudget ved at downloade og udfylde en skabelon til et likviditetsbudget her