Support har åbent mandag til fredag kl. 10.00 - 15.00. | kontakt@legaldesk.dk | Tlf. 93 87 78 89
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk
Forening
Dit produkt oprettes...
15
Det tager 15 i reelt tidsforbrug

Foreningsregnskab

Et foreningsregnskab er foreningens værktøj til at holde styr på økonomien. Det er en samlet oversigt over foreningens økonomiske forhold, der skal indeholde en række punkter. Vi gennemgår her, hvad et foreningsregnskab skal indeholde, og hvad det kan bruges til. Du kan også nemt oprette en frivillig forening med Legal Desk.

Kun 2.499,-

Ekskl. moms

Spar kr. 15.000,-

Ift. traditionel advokat

15 min.

I reelt tidsforbrug

Forening

Få styr på papirarbejdet på 15 minutter

Nem oprettelse

Alle dokumenter samlet ét sted

Inkl. registrering

Digital alt-i-en løsning

Benyttet af mere end 60.000 selvstændige

4.446 anmeldelser

Legal Desk benyttes af over 275.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!

placeholder placeholder placeholder placeholder placeholder placeholder placeholder
placeholder placeholder placeholder placeholder placeholder
placeholder placeholder placeholder

4.446 anmeldelser

Kun 2.499,- Ekskl. moms

Spar kr. 15.000,-

Ift. traditionel advokat

15 min.

I reelt tidsforbrug

Forening

Få styr på papirarbejdet på 15 minutter

Nem oprettelse

Alle dokumenter samlet ét sted

Inkl. registrering

Digital alt-i-en løsning

Benyttet af mere end 60.000 selvstændige

Indholdsfortegnelse

Hvad er et foreningsregnskab?

Et foreningsregnskab minder om et almindeligt regnskab, som virksomheder bruger til at holde styr på økonomien. Når du skal udarbejde et foreningsregnskab, skal du indledningsvis udarbejde en kontoplan, der er en oversigt over, hvordan foreningsregnskabet er opdelt. Kontoplanen vil bestå af en resultatopgørelse og balance, der indeholder en masse forskellige kategoriserede konti. Under kategorien transportudgifter kan der eksempelvis være konti for leje af bil, benzin og broafgift.

Dette er fordelagtigt, da foreningens medlemmer ikke nødvendigvis ved noget om regnskaber generelt. Kontoplanen kan derfor hjælpe medlemmerne med at forstå regnskabet, når det fremvises på generalforsamling.

Du kan nemt og billigt oprette en forening med Legal Desk her

Hvad skal et foreningsregnskab indeholde?

Kontoplanen er ikke meget værd uden et egentlig foreningsregnskab. Dette bør derfor udarbejdes indledningsvist og indeholde følgende punkter:

  1. Årsbudget
  2. Aktivitetsbudget
  3. Driftsbudget
  4. Likviditetsbudget

Hvad er et årsbudget?

Årsbudgettet er en overordnet oversigt over foreningens udgifter og indtægter i løbet af året. De udgifter, som skal inkluderes i årsbudgettet, er blandt andet udgifter til foreningens faste aktiviteter, transportudgifter, husleje, løn til medlemmer m.m. Derudover skal årsbudgettet også inkludere foreningens indtægter, som kan stamme fra betaling af medlemskontingent, medlemsbidrag, sponsorater og lignende.

Det vigtige ved årsbudgettet er, at det giver et overblik over foreningens samlede udgifter og indtægter, således at foreningen nogenlunde kan danne sig et billede af dens økonomiske situation i løbet af året. Her skal det dog nævnes, at foreningen sjældent vil kunne forudsige sine udgifter og indtægter til punkt og prikke. Foreningen bør derfor forvente, at posterne kan ændre sig. 

Hvad er et aktivitetsbudget?

Foreningen kan også vælge at udarbejde et mere detaljeret aktivitetsbudget over de aktiviteter, som foreningen planlægger at afholde i løbet af året. Aktivitetsbudgettet bør indeholde den økonomiske ramme for hver aktivitet, så den ansvarlige for aktivitetens afholdelse kan danne sig et overblik.

Et aktivitetsbudget er især en god idé, hvis der er tale om afholdelse af et større arrangement, der forventes at have stor betydning for foreningens økonomi. Hvis der er tale om et mindre arrangement, er udarbejdelsen af et aktivitetsbudget ikke nødvendig. 

Hvad er et driftsbudget?

Driftsbudgettet er en opgørelse over foreningens indtægter og udgifter i løbet af året, der viser, hvorvidt foreningen har overskud eller underskud, når passiverne (gælden) trækkes fra aktiverne (ejendelene). Foreningens aktiver er typisk de penge, som den har på bankkontoen eller udgøres af værdipapirer, ejendele m.m. Foreningens passiver er dens gæld, forudbetalte indtægter m.m. Det er vigtigt at lave et driftsbudget, da det viser, hvor økonomisk solid foreningen er. 

Læs mere om driftsbudget her

Hvad er et likviditetsbudget?

Et likviditetsbudget supplerer driftsbudgettet og er en oversigt over de indbetalinger og udbetalinger, som foreningen forventer at have per måned. Likviditetsbudgettet skal give foreningen en idé om, hvorvidt de har likvide midler nok til at betale deres regninger hver måned, eller om det er nødvendigt at låne penge. Hvis foreningens indtægter eksempelvis ikke kommer i takt med dens udgifter i visse perioder, kan likviditetsbudgettet hjælpe foreningen med at planlægge, hvornår de skal låne penge i løbet af året.

Læs mere om likviditetsbudget her

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen. 

Hvem håndterer det økonomiske i foreningen?

Det er som regel foreningens kasserer, der tager sig af foreningens økonomiske forhold. Det betyder ikke kun, at det er kasseren, der skal opkræve medlemskontinigent, betale regninger, refundere udgifter osv., men også, at kassereren skal udarbejde regnskab og budgetter. Kassereren skal sørge for, regnskabet er i orden og holde styr på den fornødne dokumentation for indtægter og udgifter. Kassereren kontrollerer også foreningens økonomiske beholdninger, som er den samlede mængde penge i virksomheden. 

Opret forening med Legal Desk

Hvis du går rundt med ambitioner om at starte din egen forening, kan du nemt og hurtigt gøre det med Legal Desk. Vi klarer registreringen for dig og sender din nye forenings CVR-nummer så snart, vi modtager det.

Du kan spare helt op til 15.000 kr. sammenlignet med advokatprisen og tilmed klare det hele hjemmefra. Bare udfyld vores formular, betal og underskriv med MitID.

Tryk blot på ‘Opret forening nu’ nedenfor for at gå i gang.

Forening

Få styr på papirarbejdet på 15 minutter

Nem oprettelse

Alle dokumenter samlet ét sted

Inkl. registrering

Digital alt-i-en løsning

Benyttet af mere end 60.000 selvstændige

Kun 2.499,-

Ekskl. moms

Opret forening nu

Spar 15.000,- ift. traditionel advokat

Ofte stillede spørgsmål

.

Hvad er et foreningsregnskab?

Hvorfor er det vigtigt at have et foreningsregnskab?

Hvad skal et foreningsregnskab indeholde?

Hvad er et årsbudget?

Hvad er et aktivitetsbudget?

Hvad er et driftsbudget?

Hvad er et likviditetsbudget?

Hvem er ansvarlig for foreningens økonomi?