En forening er en forsamling af personer, der mødes på organiseret vis med et fælles og lovligt formål for øje. Vi forklarer her, hvordan du starter en forening, samtidig med at vi giver dig 5 vigtige råd til, hvordan du kommer godt i gang med din forening. Det er også nemt og billigt at starte en forening med Legal Desk.
Kun 2.499,-
Ekskl. moms
Spar kr. 15.000,-
Ift. traditionel advokat
15 min.
I reelt tidsforbrug
Forening
Få styr på papirarbejdet på 15 minutter
Nem oprettelse
Alle dokumenter samlet ét sted
Inkl. registrering
Digital alt-i-en løsning
Benyttet af mere end 60.000 selvstændige
Legal Desk benyttes af over 275.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!
Kun 2.499,-
Ekskl. moms
Spar kr. 15.000,-
Ift. traditionel advokat
15 min.
I reelt tidsforbrug
Forening
Få styr på papirarbejdet på 15 minutter
Nem oprettelse
Alle dokumenter samlet ét sted
Inkl. registrering
Digital alt-i-en løsning
Benyttet af mere end 60.000 selvstændige
En forening er en forsamling af personer, der mødes på en organiseret måde med et fælles formål for øje. En forening behøver dog ikke nødvendigvis at bestå af personer – det kan eksempelvis også være en samling af organisationer eller virksomheder.
En forening er en juridisk person, hvilket betyder, at den kan indgå aftaler på samme måde, som en fysisk person kan. Hertil skal det bemærkes, at der ikke findes en egentlig lov, der bestemmer foreningens interne forhold – det betyder, at det kun er foreningens vedtægter, der afgør de interne regler for foreningen.
Hvem som helst kan starte en forening, og da der ikke findes en foreningslov i Danmark, er det eneste krav som udgangspunkt, at foreningens formål skal være lovligt. Der er dog en række formelle krav, der skal opfyldes, såsom udarbejdelse af foreningens vedtægter, udpegelse af bestyrelse og afholdelse af en stiftende generalforsamling.
Du behøver dog ikke bekymre dig om de formelle krav, hvis du starter din forening med Legal Desk. Her udfylder du blot vores formular, hvorefter vi sørger for udarbejdelsen af foreningens vedtægter og referatet til den stiftende generalforsamling – klar til underskrift med MitID.
Gå i gang med vores formular her
Men hvordan kommer du godt i gang med din forening? Vi har samlet 5 vigtige råd, der kan hjælpe din forening med at komme godt fra start.
Et af de vigtigste råd, som en nystartet forening kan følge er, at foreningens mål og vision for fremtiden skal afklares fra start af. Dette er væsentligt, da foreningens mål og vision skal bestemme, hvordan foreningen skal organisere sig og arbejde fremadrettet.
Det er også vigtigt, at den nye bestyrelse får uddelegeret ansvarsområder – dette kaldes i praksis for konstituering af bestyrelse. Hvilke ansvarsområder og poster, der skal uddeles, afhænger af foreningens art. Hvis foreningen eksempelvis er en oplysende studenterforening, der tit afholder arrangementer, kan posterne hedde: faglige arrangementer, kurser, virksomhedsbesøg m.v.
Det kan være en stor fordel, hvis din forening undersøger, hvilke muligheder der er for at modtage økonomisk støtte. Det kan være, at din forening er berettiget til offentlig støtte eller har mulighed for at søge støtte hos lokale fonde og legater. Dertil kan foreningen også have mulighed for at blive sponsoreret eller indgå i et gunstigt erhvervssamarbejde.
Det er især vigtigt for en nystartet forening at afklare, hvilke muligheder der er for at opnå økonomisk støtte, da betalingen af medlemskontingent alene formentlig ikke kan dække foreningens udgifter i opstartsperioden.
Når de forrige tre råd er efterlevet, er det relevant at kigge nærmere på foreningens egentlige aktiviteter. Det er vigtigt, at foreningen forbliver aktiv og søger at fremme dens vision gennem afholdelsen af diverse aktiviteter. Aktiviteternes størrelse og art kan være forskellig, alt efter hvilken type forening, der er tale om.
Gør en indsats for at sprede budskabet omkring foreningen, således at alle relevante personer, organisationer og virksomheder ved, at foreningen eksisterer. Dette kan i praksis ske ved, at foreningen tager kontakt til alle relevante aktører eller eventuelt udsender en pressemeddelelse, så det omvendt er aktørerne, der kontakter foreningen.
Med Legal Desk har det aldrig været nemmere at starte en forening. Hele oprettelsen klares online, og du behøver blot udfylde vores formular, der spørger ind til alle relevante forhold.
Herefter sørger Legal Desk for udarbejdelsen af foreningens vedtægter og generalforsamlingsreferat. Vi skaffer også CVR-nummer til din forening, så du blandt andet kan søge om økonomisk støtte fra det offentlige.
Klik blot ‘Start forening nu’ nedenfor for at gå i gang
OBS. Du skal ikke foretage dig noget for at få virksomhedstjekket. Det sker automatisk, når du køber et erhvervsprodukt hos Legal Desk.
En forening er en organiseret gruppe af personer (eller organisationer/virksomheder) med et fælles og lovligt formål. En forening er en juridisk person, hvilket betyder, at den kan indgå aftaler på samme måde, som en fysisk person kan.
Nej, en forening kan også bestå af en samling af organisationer eller virksomheder.
Nej, der er ingen specifik lov, der regulerer en forenings interne forhold. Det er foreningens vedtægter, der afgør de interne regler. Det eneste krav er, at foreningens formål er lovligt.
Hvem som helst kan starte en forening, så længe formålet er lovligt.
De formelle krav inkluderer udarbejdelse af vedtægter, udpegelse af en bestyrelse og afholdelse af en stiftende generalforsamling.
Vigtige råd er bl.a. at:
Det er, når bestyrelsen får uddelegeret ansvarsområder og poster.
Det kan være vigtigt, hvis din forening har ret til offentlig støtte eller kan søge støtte hos lokale fonde og legater. Det er også vigtigt, da medlemskontingent alene ofte ikke dækker alle udgifter i opstartsperioden.