Når en medarbejder skal afskediges, er det vigtigt, at der laves et skriftligt dokument, der beskriver begrundelse og vilkår for afskedigelsen. På den måde kan misforståelser undgås og risikoen for konflikter mindskes. Det er derfor en klar fordel for både arbejdsgiver og medarbejder, at der udarbejdes en skriftlig opsigelse.
Kommer snart
100% tilfredshedsgaranti eller pengene retur
Opsigelse af medarbejder
100% tilfredshedsgaranti eller pengene retur*
Legal Desk benyttes af over 275.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!
Kommer snart
Opsigelse af medarbejder
100% tilfredshedsgaranti eller pengene retur*
Det står enhver arbejdsgiver frit for at fyre en medarbejder. Der hvor arbejdsgiveren skal være opmærksom er dog, hvorvidt afskedigelsen bliver “gratis”. Lovgivningen og overenskomster har til hensigt at beskytte lønmodtagere, og varetager derfor lønmodtageres interesser. Hvis arbejdsgiveren afskediger en medarbejder med en usaglig begrundelse, kan det nemlig blive rigtig dyrt for virksomheden.
Hvorvidt en afskedigelse er saglig eller usaglig handler grundlæggende om, hvorvidt afskedigelsen er begrundet i enten virksomhedens drift eller medarbejderens adfærd.
Alle funktionæransatte med mere end 12 måneders anciennitet har krav på en saglig opsigelse.
Hvis det drejer sig om en branche med overenskomst skal en opsigelse være saglig efter ni måneders ansættelse. Dette gælder for både funktionærer og ikke funktionærer.
Der er intet krav om saglighed ved opsigelse, hvis medarbejderen hverken er funktionær eller omfattet af en overenskomst.
Før du afskediger en medarbejder, skal du altid tjekke om medarbejderen er omfattet af en overenskomst. Hvis medarbejderen er dækket af en overenskomst, kan der være særlige regler, som ikke kan undviges i afskedigelsen af medarbejderen. Medarbejderen kan også være omfattet af eksempelvis funktionærloven, som også har bestemmelser for, hvornår en medarbejder kan afskediges. Funktionærloven bestemmer også, at en funktionær har krav på en skriftlig advarsel, før vedkommende afskediges. Læs mere om skriftlig advarsel længere nede.
Uanset hvilken årsag der er til afskedigelse af en medarbejder, har arbejdsgiveren pligt til at begrunde afskedigelsen. Omvendt behøver medarbejderen ikke begrunde, hvorfor han eller hun ønsker at opsige sin stilling hos arbejdsgiveren.
Både arbejdsgiver og medarbejder har det bedste udgangspunkt for at komme godt videre, når vilkårene for afskedigelsen ligger klart og fast.
Hvilken type afskedigelse skal være gældende (fritstilling, suspension eller almindelig opsigelse)
Begrundelse for afskedigelsen
Eventuel tilbagelevering af materiel (eksempelvis telefon, bil og computer)
Hvad der skal ske med eventuel afspadsering og/eller feriefridage
Om der skal være mulighed for at parterne kan indgå en fratrædelsesaftale
Hvordan afskedigelsen skal meddeles (per anbefalet brev eller underskrevet af arbejdsgiver og medarbejder)
Er medarbejderen dækket af funktionærloven, er det et lovkrav, at medarbejderen skal modtage en skriftlige advarsel, før vedkommende afskediges. Hvis medarbejderen (også) er dækket af overenskomst, kan der på samme måde gælde krav for arbejdsgiveren om, at medarbejderen skal modtage en skriftlig advarsel før afskedigelse.
En skriftlig advarsel giver som regel kun mening, hvis medarbejderen har reel mulighed for at forbedre en indsats på et bestemt område. Medarbejderen har ikke indflydelse på nedskæringer eller omstruktureringer i virksomheden, og det giver derfor ikke mening at give en advarsel i den forbindelse. Hvis medarbejderen derimod ikke har overholdt eksempelvis arbejdstider eller har optrådt illoyalt over for arbejdsgiveren, kan det muligvis være en løsning (såfremt det ikke allerede er et krav i overenskomst eller gældende lovgivning) at give en skriftlig advarsel.