Support har åbent mandag til fredag kl. 10.00 - 15.00.
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

12. oktober 2023

Anmeldelse af dødsfald

Når et dødsfald skal anmeldes, sker det i praksis ved, at du udfylder en dødsanmeldelse. Dette skal ske efter udstedelsen af en dødsattest og senest 2 dage efter, at den pågældende afgik ved døden. Læs denne artikel for at lære mere om, hvordan et dødsfald anmeldes.

Hvordan anmelder jeg et dødsfald?

Når en person afgår ved døden, skal dødsfaldet anmeldes til kirkekontoret i afdødes bopælssogn. Dette skal ske senest 2 dage efter dagen, hvorpå vedkommende afgik ved døden. Du anmelder i praksis dødsfaldet ved at udfylde en dødsanmeldelse – dette er en særlig blanket, som indeholder oplysninger omkring den afdøde og vedkommendes begravelse. Inden dødsfaldet kan anmeldes til kirkekontoret, skal der udstedes en dødsattest.

Hvad er en dødsattest?

En dødsattest er et juridisk dokument, som bekræfter, at en specifik person er afgået ved døden. Den skal udfyldes af lægen, som har synet liget og konstateret, at den pågældende er afgået ved døden. Vedkommendes dødsfald kan som tidligere nævnt ikke anmeldes til kirkekontoret, før der er blevet udstedt en dødsattest, som bekræfter, at den pågældende rent faktisk er død. Dertil kommer, at dødsattestens udstedelse også er en forudsætning for, at der kan afholdes bisættelse og begravelse.

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen. 

Hvad skal jeg huske at medbringe, når jeg anmelder dødsfaldet?

Når du skal anmelde dødsfaldet til kirkekontoret, er der er en række dokumenter, som du skal medbringe. Du skal først og fremmest medbringe dødsattesten. Derudover skal du også medbringe følgende:

  • Afdødes personnummer samt eventuelt afdødes ægtefælles personnummer

  • Afdødes dåbs- og navneattest samt afdødes ægtefælles dåbs- og navneattest

  • Vielsesattest, seperationsattest eller skilsmisseattest

  • Eventuelt afdødes begravelsesønsker – også kaldt ‘Min Sidste Vilje’.

Skal jeg anmelde dødsfaldet andre steder?

Når du har anmeldt dødsfaldet til kirkekontoret, vil de sørge for, at Skattestyrelsen, skifteretten og folkeregistret også får besked. Når dødsfaldet er blevet registreret i folkeregistret, vil alle afdødes bankkonti blive spærret, indtil dødsboet er udredt.

Du vil dog sandsynligvis selv skulle stå for at informere følgende parter, som afdøde eventuelt kan have haft løbende betalingsforpligtelse hos:

  • Lejebolig
  • Forsyningsselskab
  • Telefonselskab
  • Internet- og TV-udbyder
  • Træningscenter
  • Sportsklub
  • Forening
  • Avis, dagblad og/eller ugeblad.