Support har åbent man. - tors. kl. 10.00 - 15.00. Chatten er åben 9 - 16.30
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

15. december 2022

Købeloven

Har du købt en genstand, som lider af en mangel, er det købelovens regler, der bestemmer, hvad du har ret til. Loven fastsætter både køber og sælgers forpligtelser i et køb, og hvad konsekvenserne er, hvis disse forpligtelser ikke overholdes. Læs med her og bliv klogere på dine rettigheder, når du køber en vare.

Hvad er købeloven?

Købeloven gælder som udgangspunkt for alle typer af køb, herunder både handelskøb og forbrugerkøb, men ikke for køb af fast ejendom. Reglerne i købeloven kommer kun i anvendelse, hvis andet ikke er udtrykkeligt aftalt mellem køber og sælger. Sagt på en anden måde, så kan køber og sælger godt aftale, at andre regler end købeloven skal gælde for en handel. Visse bestemmelser kan dog ikke fraviges til ulempe for køberen.

Hvad er handelskøb?

Handelskøb defineres som værende et køb mellem to erhvervsdrivende, altså hvor både køber og sælger driver en virksomhed, og handlen sker i forbindelse hermed. Når din virksomhed indkøber nye varer fra en producent, er det eksempelvis et handelskøb. 

Hvad er forbrugerkøb?

Et forbrugerkøb er et køb, der foretages af en almindelig forbruger, som handler uden for sit erhverv hos en erhvervsdrivende, der handler inden for sit erhverv. Når du køber tøj i en butik eller varer i et supermarked, er det eksempelvis et forbrugerkøb.

Hvad betragtes som en mangel?

En mangel betyder, at enten genstanden eller forpligtelserne i forbindelse med købet ikke lever op til de aftalte vilkår, som kunne forventes ved et tilsvarende køb. Nedenfor kan du se en række scenarier, hvor et køb – ifølge købelovens regler – lider af en mangel.

Et køb lider af en mangel, hvis:

  • genstanden ikke er i overensstemmelse med den betegnelse, hvorunder den er solgt i forhold til eksempelvis mængde, art, kvalitet og lignende.

  • genstanden er af dårligere beskaffenhed end aftalt ved købet.

  • genstanden ikke fungerer som forventet sammenlignet med lignende genstande.

  • sælger har givet urigtige eller vildledende oplysninger af væsentlig betydning.

  • sælger har undladt at give oplysninger om forhold, der har betydning for købers bedømmelse af genstanden.

En mangel bliver typisk først relevant efter, at købet er sket. Hvis du har købt en genstand, som lider af en eller flere af ovenstående mangler, giver det dig nogle rettigheder og handlemuligheder, som vil blive gennemgået i næste afsnit.

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen.

Rettigheder i tilfælde af en mangel

Lider dit køb af en mangel, har du fire forskellige muligheder for at blive retfærdigt stillet. Disse muligheder er:

  1. Ombytning af genstanden

  2. Reparation af genstanden

  3. Prisnedslag i købesummen

  4. Ophævelse af købet

Det er ikke i alle scenarier, at du selv kan bestemme, hvilken én af ovenstående muligheder, du kan gøre brug af. Hvad du kan gøre afhænger først og fremmest af, hvorvidt købet er et såkaldt specieskøb eller genuskøb. Et specieskøb er et køb af en specielt fremstillet genstand, som sælger kun kan opfylde ved at levere denne éne genstand. Et genuskøb er derimod en genstand, som produceres i større mængder og dermed er nem at erstatte med en identisk genstand.

Har du foretaget et specieskøb som lider af en mangel, kan du som udgangspunkt vælge mellem at få prisnedslag i købesummen eller ophæve købet. Du kan ikke kræve ombytning, da sælger i så fald skulle lave en ny genstand, hvilket kan være til økonomisk ulempe for denne. Dette kan for eksempel være tilfældet, hvis du har købt et maleri, fået specialfremstillet et møbel eller lignende.

Har du foretaget et genuskøb, som lider af en mangel, kan du som udgangspunkt vælge mellem alle fire muligheder. Er manglen dog ikke væsentlig, kan ophævelse og omlevering ikke kræves, men derimod kun reparation eller prisnedslag. Dette kan for eksempel være tilfældet, hvis du har købt en printer, tallerkner eller lignende produkter, der bliver masseproduceret.

Undtagelse til købers indsigelse om en mangel

Tilbyder sælger enten at afhjælpe manglen eller omlevere genstanden, skal du som køber som udgangspunkt acceptere dette. Forekommer manglen gentagne gange herefter, eller sker afhjælpningen eller omleveringen ikke inden for rimelig tid, kan du ophæve købet.

Hvis du som køber selv vælger omlevering eller afhjælpning, kan sælger afvise dette, hvis det vil være til væsentlig ulempe eller er for omkostningsfuldt for sælger. Her vil du således være nødsaget til at vælge enten prisnedslag eller ophævelse af købet.

Købelovens regler for forsinkelse

Forsinkelse kan både forekomme fra køber og sælgers side. Leverer sælger ikke den købte genstand rettidigt, og skyldes dette hverken køberen eller en hændelig begivenhed, kan du som køber kræve genstanden leveret hurtigst muligt eller ophævelse af købet. Er forsinkelsen ikke væsentlig for dig, kan du ikke ophæve købet. Ønsker du at påberåbe en forsinkelse, skal dette ske hurtigst muligt efter, at fristen er overskredet.

Betaler du ikke rettidigt for dit køb, kan sælger enten fastholde købet og kræve betaling hurtigst muligt eller ophæve købet. Igen, hvis forsinkelsen ikke er væsentlig, kan ophævelse ikke ske. Hvis købet er et handelskøb, anses enhver forsinkelse dog som væsentlig.

Hvornår skal jeg reklamere?

Hvis dit køb lider af en mangel, har du som hovedregel to års reklamationsret. Tidsfristen starter fra den dag, hvor du modtog den købte genstand. To års fristen gælder ikke, hvis den købte genstand har en kortere levetid, eller hvis genstanden “lider mangel” grundet naturligt brugsslid.

Erstatning for mangler

Ved forbrugerkøb kan du i visse tilfælde modtage erstatning, hvis dit køb lider af en mangel. En betingelse for at modtage erstatning er, at du skal have lidt et tab, og at tabet er et direkte resultat af manglen. For at blive berettiget til erstatning, skal:

  1. sælger have handlet i strid med almindelig hæderlighed

  2. sælger have givet dig vildledende oplysninger

  3. sælger have tilbageholdt afgørende oplysninger 

  4. genstanden mangle egenskaber, som burde kunne forventes af den givne vare

  5. manglen efter købets indgåelse være forårsaget af sælger forsømmelse.

Er ét af ovenstående punkter opfyldt, og har du lidt et tab – typisk økonomisk – kan du være berettiget til at modtage erstatning. Denne erstatning vil i så fald skulle lægges oven i opfyldelsen af din mangelsindsigelse – hvis du er berettiget til erstatning, kan du altså eksempelvis både få en ny vare og økonomisk kompensation som erstatning. Har du ikke lidt et tab, kan du ikke få erstatning.