15. december 2022
I vores hverdag bruger vi internettet til at holde os sociale, til arbejde og til leg. Men med vores store forbrug efterlader vi os et digitalt fodspor, når vi en dag går bort. Læs med her og få svar på, hvordan du håndterer din digitale arv.
Dine profiler og aktivitet slettes ikke automatisk fra internettet, når du går bort. De færreste får slettet deres digitale tilstedeværelse inden de går bort, og derfor er det ofte op til dine pårørende at tage kontakt til de forskellige webtjenester og få dine digitale fodspor slettet.
Dette har dog vist sig ikke altid at være helt nemt. Særligt på de sociale medier kan det være svært at få slettet dit digitale liv. Flere sociale medier er heldigvis begyndt at gøre nemmere heriblandt Facebook, der giver dig mulighed for at udvælge en eftermælekontakt, der kan træffe beslutninger om din konto, når du er gået bort.
Loven på dette område følger af persondataforordningen, som også betegnes “GDPR”. Persondataforordningen sikrer nogle særlige rettigheder for dig, som webtjenester er tvunget til at respektere. Persondataforordningen beskytter dig i indtil 10 år efter, at du er gået bort. Det betyder, at dine efterkommere på vegne af dig stadig kan gøre brug af de rettigheder, som gælder efter forordningen. Den rettighed der typisk anvendes når folk er gået bort, er retten til at blive glemt.
Juraen beskytter dit privatliv, og det kan gå nemt for sig for dine efterkommere at få slettet dine digitale fodspor ved at skrive rundt til de forskellige webtjenester og høfligt bede dem slette personoplysninger. Det kan til gengæld også være en besværlig proces, hvis dine pårørende skal føre sagen videre i retten for at kunne få slettet din facebookprofil. Derfor er det bedste, du kan gøre at slette alle digitale fodspor fra online tjenester, som du ikke bruger mere.
Alt hvad du foretager dig på internettet sætter sine spor. Det er ikke alle disse spor, der nødvendigvis har en værdi, men alt hvad der tilkommer dig på internettet såsom konti, domænenavne osv. anses som en del af din ejendom.
Ligesom det forholder sig med anden ejendom, indgår dine digitale ejendele i den arv, du efterlader dig. Det betyder med andre ord, at du skal overlade brugernavn og kodeord til alle tjenester, enheder, servere og andet digitalt indhold til dine arvinger. Du skal desuden sikre dig, at de har effektivt adgang til indholdet. Det nytter ikke at efterlade brugernavn og kodeord til en tjeneste, som arvingerne ikke kan finde ud af at få adgang til - derfor kan det blive nødvendigt også at efterlade instrukser.
Du kan selv vælge hvordan du vil overdrage din digitale ejendom. Der er flere måder at gøre det på:
Du kan lave en liste med alle dine adgangsoplysninger, som du giver til en betroet, der kan overdrage det til arvingerne, når du går bort.
Du kan overdrage listen til din advokat, der herefter kan overdrage det til dine arvinger.
Du kan lave et testamente, hvor du testamenterer konti og digital ejendom til dine arvinger. Dine arvinger kan herefter tage kontakt til relevante webtjenester, udbydere og myndigheder, hvor de fremviser dem testamentet. Efter at have fremvist testamentet kan de aftale overdragelsen af den digitale ejendom og få udleveret adgangsoplysningerne af udbyderne.
Tidligere var du afhængig af en advokat, når du skulle lave testamente, men i dag kan du selv gøre det online med Legal Desk. Med Legal Desk tager det dig blot 15 minutter, og det er samtidig billigere, end hvis du fik det lavet hos en traditionel advokat.
Alt, hvad det kræver er, at du udfylder vores formular, hvorefter du vil modtage dit færdige testamente. For at det kan blive endeligt gyldigt, skal du underskrive det foran en notar.