08. maj 2024
Skatteregler er for mange en jungle, som er svær at navigere i. Men det kan koste dig dyrt, hvis du ikke har styr på reglerne. Læs med her og få et overblik over relevante skatteregler for iværksættere.
Virksomheden buldrer afsted. Der er travlt. Der er vækst. Og styr på tingene. Men hvad med juraen - er der også styr på den? Når det kommer til forskudsopgørelse, momsafregning og andre skatteregler, stiger de fleste af toget. Derfor giver vi her en introduktion til skatteregler for selvstændige.
Når du starter din virksomhed, skal du angive i din forskudsopgørelse, hvor meget du forventer at få i overskud eller underskud. Det er en god idé at ændre i din forskudsopgørelse løbende, hvis beløbet ændrer sig. Du betaler dermed løbende skat af overskuddet eller får fradrag for underskuddet, og på den måde undgår du samtidig at betale for meget i skat eller få en restskat, når året er omme.
Din virksomhed skal momsregistreres, hvis den enten sælger varer eller tjenesteydelser, eller hvis virksomhedens samlede omsætning overstiger 50.000 kr. om året.
Hvis din virksomhed er momsregistreret, skal du typisk indberette moms hvert kvartal. Du skal bruge tallene for din salgs- og købsmoms, når du skal indberette moms. Salgsmoms er den moms, du har lagt oven i prisen, når du har solgt varer eller ydelser i din virksomhed. Købsmoms er den moms, du selv har betalt af varer eller ydelser, du har købt i din virksomhed.Hvis du i et kvartal har haft mere salgsmoms end købsmoms, skal du betale moms. Har du omvendt haft mere købsmoms end salgsmoms, får du moms tilbage.
Du skal indberette moms til Skattestyrelsen. Vær opmærksom på, at du også skal indberette, hvis du ikke har haft hverken købs- eller salgsmoms. I det tilfælde skal du lave en såkaldt nul-indberetning.
Når du håndterer din skat og moms, skal du være opmærksom på en række vigtige frister.
Din momsafregning følger normalvis årets fire kvartaler, og du skal derfor fire gange om året være opmærksom på indberetningsfrister for moms. Det kan få store konsekvenser, hvis du ikke indberetter din moms til tiden. Indberetter du ikke rettidigt, fastsætter skat din moms ud fra et skøn. Det beløb skal du så betale, selvom det måske ikke stemmer overens med din faktiske moms, sammen med renter og en afgift på 800 kroner.
På skat.dk er det muligt at skrive din virksomhed op til at modtage servicemails, når en frist nærmer sig - en god hjælp til at påminde dig om forestående frister.
Du kan få fradrag for nogle udgifter i forbindelse med din virksomhed. Det drejer sig om udgifter, du har haft for at sikre din virksomheds indtægt. Det kan eksempelvis være udgifter til maskiner, udgifter til varer, som du sælger, husleje til lokaler, forsikringer, telefon- og internetudgifter og lignende.
Hvis du har udgifter til reklame, kan det trækkes fra i dit regnskab. Her er der tale om for eksempel annoncer og markedsføringsaktiviteter. Du kan trække 25 % fra, når det kommer til udgifter til repræsentation. Repræsentation dækker over udgifter til at afslutte en forretning eller bevare forretningsforbindelser, såsom måltider, restaurantbesøg, gaver, udgifter til rejser mv.
Du kan ikke trække udgifter fra, som du anvender privat. Hvis udgiften både er erhvervsmæssig og privat, som eksempelvis en bil, kan du trække den erhvervsmæssige del fra.
Du kan læse meget mere om fradrag for udgifter her.
For at kunne trække udgifterne fra i din virksomheds årsregnskab, skal du kunne dokumentere dem. Det gør du ved at gemme alle bilag og notere anledningen til udgiften. De fradragsberettigede udgifter bliver fratrukket dit årsresultat (enten dit overskud eller underskud), som du skriver ind i dit oplysningsskema (tidligere kaldt selvangivelsen). Du skal altså selv oplyse din virksomheds endelige resultat. De offentlige myndigheder kender nemlig ikke til andet, end det du har oplyst i din forskudsopgørelse. Når du har indtastet resultatet i oplysningsskemaet, laver skat din årsopgørelse, hvoraf det fremgår, om du har betalt for meget eller for lidt i skat.
Det kan være en god idé at oprette et etableringsbudget for at få et overblik over økonomien i din virksomhed.