Her kan du se, hvad en skriftlig opsigelse af medarbejder bør indeholde og hvilke formkrav, der kan være forbundet herved. Du kan desuden også læse om nogle særlige regler vedrørende opsigelse af medarbejder, du som arbejdsgiver skal være særligt opmærksom på.
Kommer snart
100% tilfredshedsgaranti eller pengene retur
Opsigelse af medarbejder
100% tilfredshedsgaranti eller pengene retur*
Legal Desk benyttes af over 275.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!
Kommer snart
Opsigelse af medarbejder
100% tilfredshedsgaranti eller pengene retur*
Den skriftlige opsigelse af en medarbejder bør først og fremmest indeholde en begrundelse for opsigelsen - dette er et lovkrav.
Derudover bør den skriftlige opsigelse af medarbejder også indeholde følgende:
Indholdet i opsigelsen kan variere afhængigt af, om medarbejderen er omfattet af en overenskomst eller om medarbejderen er ansat som funktionær. Er medarbejderen ansat som funktionær, er der eksempelvis et krav om, at medarbejderen forinden afskedigelsen modtager minimum én skriftlig advarsel, såfremt der er tale om forhold, som medarbejderen har mulighed for at forbedre.
Læs mere om, hvornår der gives skriftlige advarsler her.
For at opsigelsen er lovlig, skal der som nævnt være en saglig begrundelse, som retfærdiggør afskedigelsen. Der skelnes derfor mellem saglige- og usaglige begrundelser.
Saglig begrundelse: For at en begrundelse er saglig skal den vedrøre forhold i virksomheden eller medarbejderen selv. Forhold i virksomheden kan omhandle eksempelvis nedskæringer eller omstrukturering. Forhold vedrørende medarbejderen kan blandt andet omhandle samarbejdsvanskeligheder, tyveri på arbejdspladsen eller overtrædelse af retningslinier som eksempelvis mødetidspunkt.
Usaglig begrundelse: En begrundelse er usaglig, hvis den omhandler eksempelvis graviditet og/eller orlov, køn, alder etnicitet eller religiøs- og politisk overbevisning.
Hvis din medarbejder opsiges på et usagligt grundlag, kan du som arbejdsgiver risikere at skulle genansætte medarbejderen og/eller betale erstatning til medarbejderen. Derudover risikerer du også en forringelse af dit omdømme som virksomhed.