Et opsigelsesbrev er en erklæring, hvor enten medarbejder opsiger sin stilling, eller arbejdsgiver opsiger en medarbejder. Skal du opsige din stilling, kan du nemt lave en gratis skriftlig opsigelse med Legal Desk. Læs mere om, hvad et opsigelsesbrev bør indeholde her.
GRATIS
Hos Legal Desk
Spar kr. 250,-
Ift. traditionel advokat
5 min.
I reelt tidsforbrug
100% tilfredshedsgaranti eller pengene retur
Skriftlig opsigelse
Lav og modtag på 5 minutter
Underskriv digitalt
Alle dokumenter samlet ét sted
Få styr på formalia
Digital alt-i-en løsning
Mere end 275.000 tilfredse kunder
100% tilfredshedsgaranti eller pengene retur*
Legal Desk benyttes af over 275.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!
Pris: GRATIS
Hos Legal Desk
Spar kr. 250,-
Ift. traditionel advokat
5 min.
I reelt tidsforbrug
Skriftlig opsigelse
Lav og modtag på 5 minutter
Underskriv digitalt
Alle dokumenter samlet ét sted
Få styr på formalia
Digital alt-i-en løsning
Mere end 275.000 tilfredse kunder
100% tilfredshedsgaranti eller pengene retur*
Er det dig selv, som opsiger din stilling, er der som udgangspunkt ingen klare regler for, hvad dit opsigelsesbrev til arbejdsgiver skal indeholde. Det betyder eksempelvis, at du hverken behøver at begrunde din opsigelse eller angive eventuel ny arbejdsgiver.
Helt simpelt kan der eksempelvis stå følgende i en opsigelse:
“Jeg, [dit navn], opsiger hermed min stilling som [indsæt stillingsbetegnelse] pr. d.d. med virkning fra [indsæt sidste arbejdsdag].”
Selvom du ikke er pålagt krav til indholdet af din opsigelse, er der stadig relevante punkter, som du altid bør nævne:
Dato for opsigelse
Dato for fratrædelse
Stillingen, du ønsker at opsige
Dit fornavn og efternavn
Din underskrift på opsigelsen
Hvis du har været glad for din arbejdsplads, kan du sagtens skrive en begrundelse for din opsigelse, hvilket både kan hjælpe dig selv og din arbejdsgiver hurtigere videre. Hvis du derimod har været mindre tilfreds med din arbejdsplads, kan det ofte ikke betale sig at skrive en negativ begrundelse, da det ikke vil gøre noget godt i sidste ende.
Selvom det ikke er et krav, anbefaler vi, at opsigelser altid udarbejdes og gives skriftligt, da en mundtlig opsigelse alene let kan medføre misforståelser og konflikter. I det tilfælde kan der hurtigt opstå uoverensstemmelser omkring præcis, hvad der er blevet sagt og hvornår. Din arbejdsgiver kan f.eks. være uenig i, at du overhovedet har sagt op eller hævde, at du har nævnt en anden opsigelsesdato, end du selv mener. Alt dette undgår du med en skriftlig opsigelse.
Ved skriftlig opsigelse minimerer du altså risikoen for uoverensstemmelser og sikrer dermed dine egne interesser bedst muligt. Da det er dig selv, som skal bevise, hvad du har sagt mundtligt til din arbejdsgiver, er der ingen fordele ved at gøre det mundtligt.
Lav din skriftlige opsigelse GRATIS med Legal Desk her
Bliver du opsagt af din arbejdsgiver, er det naturligvis arbejdsgiveren, som er ansvarlig for at udarbejde et opsigelsesbrev. I denne situation stilles der dog krav til indholdet i opsigelsesbrevet, da størstedelen af alle ansatte er beskyttet af funktionærloven eller af en overenskomst. Hvis en arbejdsgiver skal opsige en medarbejder, skal opsigelsesbrevet blandt andet oplyse om følgende:
Navn og stilling på medarbejderen, der ønskes opsagt
Dato for opsigelsen
Begrundelse for opsigelsen
Eventuel tilbagelevering af udlånte materialer
Eventuel mulighed for fratrædelsesaftale
Modsat opsigelse fra medarbejder, skal opsigelse fra arbejdsgiver altid indeholde en begrundelse for opsigelsen. Opsigelse af en medarbejder skal nemlig ske på et sagligt grundlag for, at opsigelsesbrevet lever op til kravene. Dette skal dog forstås sådan, at din arbejdsgiver stadig godt kan opsige dig med usaglig begrundelse, men, at du i det tilfælde kan være berettiget til godtgørelse, hvis du har været ansat i mere end ét år. Har du været ansat mindre end ét år, vil du kunne blive opsagt uden saglig begrundelse og uden krav om godtgørelse.
Læs mere om saglig og usaglig opsigelse af medarbejder her
Hvorvidt du kan opsiges af din arbejdsgiver uden skriftlig advarsel afhænger af, om du er dækket af overenskomst eller funktionærloven. Dette er langt de fleste lønmodtagere i dag, og er det gældende for dig, har du som udgangspunkt ret til en skriftlig varsel inden opsigelse. Det giver dog kun mening for din arbejdsgiver at give dig en advarsel, hvis advarslen omhandler noget, du har mulighed for at rette op på.
Hvis din arbejdsgiver opsiger dig uden en advarsel og uden saglig begrundelse, vil de sandsynligvis blive pålagt at skulle betale dig godtgørelse afhængigt af, hvor længe, du har været ansat. Du skal have været ansat i mindst ét år for at modtage godtgørelse. Hvis du har været ansat i under ét år, kan din arbejdsgiver opsige dig uden skriftlig advarsel og godtgørelse.
Læs om og opret skriftlig advarsel med Legal Desk her
En skriftlig opsigelse kan se ud på mange måder, men netop derfor er rigtig mange også i tvivl om, hvordan de griber opgaven an. Derfor tilbyder Legal Desk, at du helt gratis kan oprette din skriftlige opsigelse gennem os. Så har du styr på formalia og kan være sikker på, at din opsigelse ikke mangler noget.
Tryk blot ‘Lav skriftlig opsigelse nu’ nedenfor for at gå i gang med din opsigelse.
Hvad der står på en opsigelse afhænger af, om det er dig, som opsiger din stilling eller om det er din arbejdsgiver, der opsiger dig som medarbejder.
Hvis du opsiger din stilling, bør opsigelsen indeholde følgende:
Du er dog som udgangspunkt ikke pålagt krav til indholdet af din opsigelse.
Hvis du bliver opsagt af din arbejdsgiver, skal opsigelsen indeholde navn og stilling på medarbejderen, som ønskes opsagt, dato for opsigelsen, opsigelsesvarsel, begrundelse for opsigelsen, eventuel tilbagelevering af udlånte materialer og eventuel mulighed for fratrædelse.
Når du selv opsiger din stilling, er der generelt ingen faste regler for, hvad dit opsigelsesbrev til arbejdsgiveren skal indeholde. Du har altså ikke pligt til at begrunde opsigelsen eller oplyse om en eventuel ny arbejdsgiver. Selvom der ikke er formelle krav til indholdet af opsigelsen, er der stadig vigtige oplysninger, som du altid bør inkludere:
Så selvom du har frihed til at formulere opsigelsen efter eget valg, er det afgørende at inkludere disse relevante oplysninger for at undgå forvirring.
Afhængigt af om du selv opsiger din stilling eller bliver opsagt af din arbejdsgiver, er der forskellige faktorer, der skal overvejes.
Hvis det er dig, der opsiger din stilling, bør du nævne datoen for opsigelsen, fratrædelsesdatoen, den specifikke stilling, du ønsker at opsige, dit fulde navn og din underskrift på opsigelsen. Generelt er der dog ingen specifikke krav til indholdet af din opsigelse.
Hvis du derimod bliver opsagt af din arbejdsgiver, skal opsigelsesbrevet indeholde navnet og stillingen på den medarbejder, der ønskes opsagt, opsigelsesdatoen, opsigelsesvarslet, begrundelsen for opsigelsen, eventuelle instruktioner vedrørende tilbagelevering af udlånte materialer og eventuelle muligheder for fratrædelse.
Når din arbejdsgiver opsiger dig, skal opsigelsen omfatte følgende information: dit navn og din stilling i virksomheden, dato for opsigelsen, længden af opsigelsesvarslet, årsagen til opsigelsen, eventuelle instruktioner om tilbagelevering af udlånte materialer samt eventuelle muligheder for fratrædelse.
Se et eksempel på en skriftlig opsigelse her.
Din opsigelse kan lyde som følgende: “Jeg, [dit navn], opsiger hermed min stilling som [indsæt stillingsbetegnelse] pr. d.d. med virkning fra [indsæt sidste arbejdsdag].”
Hvis du har haft en positiv oplevelse med din arbejdsplads og ønsker at sige op på en pæn måde, kan du med fordel inkludere en begrundelse for din opsigelse. Dette kan bidrage til en hurtigere overgang både for dig selv og din arbejdsgiver.