Inden du starter en virksomhed, kan det være en god idé først at lave en forretningsplan. En forretningsplan indeholder en beskrivelse af virksomheden og dens drift. Men hvordan laver du en forretningsplan? Og hvad skal en forretningsplan indeholde? Bliv klogere på dette og meget mere i denne artikel.
Kun 199,-
Ekskl. moms
Spar kr. 4.000,-
Ift. traditionel advokat
10 - 15 min.
I reelt tidsforbrug
Enkeltmandsvirksomhed
Få dit CVR-nummer nemt og hurtigt
Nem oprettelse
Alle dokumenter samlet ét sted
Inkl. registrering
Digital alt-i-en løsning
Benyttet af mere end 60.000 selvstændige
Legal Desk benyttes af over 230.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!
Kun 199,- Ekskl. moms
Spar kr. 4.000,-
Ift. traditionel advokat
10 - 15 min.
I reelt tidsforbrug
Enkeltmandsvirksomhed
Få dit CVR-nummer nemt og hurtigt
Nem oprettelse
Alle dokumenter samlet ét sted
Inkl. registrering
Digital alt-i-en løsning
Benyttet af mere end 60.000 selvstændige
Lige nu kan du oprette din enkeltmandsvirksomhed gratis, når du tilmelder dig virtuelt kontor hos Legal Desk.
Virtuelt kontor er en fordel, hvis du f.eks. driver virksomhed hjemmefra og gerne vil øge din professionelle troværdighed og beskytte din privatadresse.
Med et virtuelt kontor undgår du også at skulle håndtere fysisk post til din virksomhed. Den sendes i stedet til din Legal Desk, hvor vi scanner og sender det hele til din email – to gange om ugen.
Ingen binding eller depositum.
Tilmeld dig i formularen, og spar 199 kr. på oprettelsen af din virksomhed.
Din virksomheds forretningsplan er en plan, som skal indeholde en beskrivelse af din virksomhed og dit produkt. Udover at beskrive virksomheden, skal forretningsplanen også angive, hvordan du planlægger at drive og udvikle virksomheden. Du bør lave en forretningsplan allerede, når du stifter din virksomhed for at gøre hele processen mere overskuelig og komme bedst muligt fra start.
Der er adskillige fordele ved at lave en forretningsplan. Først og fremmest gør udarbejdelsen af en forretningsplan hele stiftelsen af virksomheden mere overskuelig. Ved udarbejdelsen af planen får du mulighed for at reflektere over de mange forhold, som du skal tage stilling til, inden du for alvor går i gang din kommende virksomhed.
Derudover kan en forretningsplan være nødvendig, hvis du i forbindelse med stiftelsen af din virksomhed har behov for at optage et lån i banken. Det skyldes, at du ofte skal kunne overbevise banken om, at det ville være fornuftigt at finansiere din idé.
Afslutningsvis kan udarbejdelsen af en forretningsplan være med til at overbevise dine omgivelser om, at du er professionel og seriøs omkring din idé og vision. Det kan især være vigtigt, når du skal overbevise investorer og tiltrække kvalificerede medarbejdere.
Vi vil i denne artikel gennemgå de forskellige punkter, du bør tage stilling til, når du laver din forretningsplan. Disse punkter er følgende:
Når du starter din virksomhed og skal lave en forretningsplan, bør det første punkt i forretningsplanen indeholde alle relevante faktuelle oplysninger. Det inkluderer virksomhedens navn, adresse, e-mail, telefonnummer og eventuelt webadresse. Herefter bør du også angive, hvilken type virksomhed du gerne vil starte.
Denne del af forretningsplanen skal beskrive dit idégrundlag, herunder dit produkt. Beskriv hvad kernen i din virksomhed er, og hvad din virksomhed kan tilbyde dens kunder. I den forbindelse skal dit produkt beskrives detaljeret, således at det klart fremgår, hvad produktet har af værdi, og hvorfor det bør foretrækkes frem for alternativerne.
Her skal du overveje, hvilke personlige, økonomiske og faglige ressourcer, som er nødvendige, for udviklingen af din virksomhed. Her bør det anføres, om din virksomhed på egen hånd har midlerne og medarbejderne til at producere dit produkt, eller om virksomheden skal have samarbejdspartnere.
Inden din idé skal videreudvikles og dit produkt lanceres, bør du analysere din virksomheds muligheder på markedet. Det kan du gøre ved hjælp af en markedsanalyse, som giver indsigt i kundernes adfærd og behov for produktet. Markedsanalysen giver også et generelt indblik i markedet og konkurrenterne.
Det afgørende er, at du får en solid viden omkring det marked, du gerne vil indtage. Ved at kende markedet, kan du finde dit markedspotentiale.
Efter en grundig markedsanalyse, bør du have en klar idé om, hvem din målgruppe er, og hvem du gerne vil sælge dit produkt til. Når du ved dette, bør du være klar til at beslutte dig for, hvilke midler du vil bruge til at markedsføre. Her skal du konkret beskrive, hvordan du vil komme i kontakt med dine potentielle kunder og få dem til at købe produktet.
Denne del af forretningsplanen kan indeholde en beskrivelse af dit kommende logo, om du vil benytte bestemte kanaler på de sociale medier til at markedsføre, hvorvidt du vil lave telefonsalg, hvilken øvrig form for annoncering du vil benytte, m.m. Det afgørende er, at du angiver, hvordan du vil brande din virksomhed, og hvordan du planlægger at fange kundernes opmærksomhed.
For at sikre, at virksomhedens økonomi kan bære idéen, bør du udarbejde virksomhedens budgetter. Jo mere konkret du har været i beskrivelsen af de tidligere punkter i forretningsplanen, desto lettere bliver det at lave budgetterne. Det mest hensigtsmæssige er at udarbejde fire former for budgetter:
Privatbudget: Først og fremmest skal du udarbejde et privatbudget, der angiver, hvor mange penge du skal bruge til at betale dine daglige personlige udgifter. Dette skal helst kunne dækkes af din løn, som skal kunne trækkes ud af virksomhedens overskud.
Etableringsbudget: Dernæst skal du udarbejde et etableringsbudget, der angiver, hvilken mængde penge, du skal bruge for at åbne din virksomhed.
Driftsbudget: Herefter bør du udarbejde et driftsbudget, der viser, hvor mange indtægter og udgifter, du forventer i virksomheden.
Likviditetsbudget: Afslutningsvis skal du lave et likviditetsbudget. Likviditetsbudgettet skal vise ind- og udbetalingerne i din virksomhed og afklare, hvorvidt du har penge til at betale de forventede regninger måned for måned.
Efter udarbejdelsen af ovenstående budgetter, kan du tage stilling til finansieringen af din virksomhed og dit samlede finansieringsbehov, samt hvordan du vil få det afdækket.
Som det sidste punkt i forretningsplanen, bør du beskrive, hvordan du har planlagt, at din virksomhed skal udvikle sig over tid. Her bør du forholde dig til til, hvordan du vil drive virksomheden de næste 3-4 år.
Denne del af forretningsplanen kan også tjene som en forventningsafstemning, hvor du beskriver, hvad du forventer af virksomheden de næste par år. Beskrivelsen kan indeholde dine forventninger til produktets udvikling, udviklingen af kundernes behov, hvad virksomheden forventer at omsætte for, hvilket overskud virksomheden forventer at have og hvilke øvrige mål virksomheden kommer til at sætte for sig selv.
Går du med iværksætterdrømme og vil hellere lave en forretningsplan til din egen virksomhed end en andens, så kan du nemt, billigt og hurtigt starte din egen enkeltmandsvirksomhed, ApS eller A/S med Legal Desk.
Du behøver ikke gøre andet end at udfylde vores formular, betale og underskrive med MitID. Så sender vi dit CVR-nummer til dig, når registreringen er gennemført hos Erhvervsstyrelsen.
Klik på ‘Opret enkeltmandsvirksomhed nu’ nedenfor for at gå i gang med det samme eller gå ind på vores side om kapitalselskaber for at læse mere om ApS og A/S her.