Support har åbent man. - tors. kl. 10.00 - 15.00. Chatten er åben 9 - 16.30 | kontakt@legaldesk.dk | Tlf. 93 87 78 89
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk
Enkeltmandsvirksomhed
dit dokument oprettes ...
10 - 15
Det tager 10 - 15 i reelt tidsforbrug

Forretningsplan

Inden du starter en virksomhed, kan det være en god idé først at lave en forretningsplan. En forretningsplan indeholder en beskrivelse af virksomheden og dens drift. Men hvordan laver du en forretningsplan? Og hvad skal en forretningsplan indeholde? Bliv klogere på dette og meget mere i denne artikel.

Hos LegalDesk

Pris: 199,-

Ekskl. moms

Traditionel advokat

Spar kr. 4.000,-

Ift. traditionel advokat

Tidsforbrug

10 - 15 min.

I reelt tidsforbrug

Indholdsfortegnelse

NYHED! Gratis oprettelse af enkeltmandsvirksomhed ved tilmelding til virtuelt kontor

Lige nu kan du oprette din enkeltmandsvirksomhed gratis, når du tilmelder dig virtuelt kontor hos Legal Desk.  

Virtuelt kontor er en fordel, hvis du f.eks. driver virksomhed hjemmefra og gerne vil øge din professionelle troværdighed og beskytte din privatadresse. 

Med et virtuelt kontor undgår du også at skulle håndtere fysisk post til din virksomhed. Den sendes i stedet til din Legal Desk, hvor vi scanner og sender det hele til din email – to gange om ugen. 

Ingen binding eller depositum. 

Tilmeld dig i formularen, og spar 199 kr. på oprettelsen af din virksomhed. 

Hvad er en forretningsplan

Din virksomheds forretningsplan er en plan, som skal indeholde en beskrivelse af din virksomhed og dit produkt. Udover at beskrive virksomheden, skal forretningsplanen også angive, hvordan du planlægger at drive og udvikle virksomheden. Du bør lave en forretningsplan allerede, når du stifter din virksomhed for at gøre hele processen mere overskuelig og komme bedst muligt fra start.

Hvis du drømmer om at starte din egen virksomhed, så husk, at du nemt og billigt kan gøre det med Legal Desk. Læs mere her.

Hvorfor bør du lave en forretningsplan?

Der er adskillige fordele ved at lave en forretningsplan. Først og fremmest gør udarbejdelsen af en forretningsplan hele stiftelsen af virksomheden mere overskuelig. Ved udarbejdelsen af planen får du mulighed for at reflektere over de mange forhold, som du skal tage stilling til, inden du for alvor går i gang din kommende virksomhed.

Derudover kan en forretningsplan være nødvendig, hvis du i forbindelse med stiftelsen af din virksomhed har behov for at optage et lån i banken. Det skyldes, at du ofte skal kunne overbevise banken om, at det ville være fornuftigt at finansiere din idé.

Afslutningsvis kan udarbejdelsen af en forretningsplan være med til at overbevise dine omgivelser om, at du er professionel og seriøs omkring din idé og vision. Det kan især være vigtigt, når du skal overbevise investorer og tiltrække kvalificerede medarbejdere.

Hvad skal en forretningsplan indeholde?

Vi vil i denne artikel gennemgå de forskellige punkter, du bør tage stilling til, når du laver din forretningsplan. Disse punkter er følgende:

  1. Hvilke faktuelle oplysninger skal inkluderes i din forretningsplan?
  2. Hvad vil virksomheden tjene penge på?
  3. Hvilke ressourcer har virksomheden?
  4. Hvordan er virksomhedens muligheder på markedet?
  5. Hvordan vil du markedsføre dit produkt?
  6. Hvordan vil du få økonomien og idéen til at hænge sammen?
  7. Hvordan vil du udvikle din virksomhed?

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen. 

1. Hvilke faktuelle oplysninger skal inkluderes i din forretningsplan?

Når du starter din virksomhed og skal lave en forretningsplan, bør det første punkt i forretningsplanen indeholde alle relevante faktuelle oplysninger. Det inkluderer virksomhedens navn, adresse, e-mail, telefonnummer og eventuelt webadresse. Herefter bør du også angive, hvilken type virksomhed du gerne vil starte. 

2. Hvad vil virksomheden tjene penge på?

Denne del af forretningsplanen skal beskrive dit idégrundlag, herunder dit produkt. Beskriv hvad kernen i din virksomhed er, og hvad din virksomhed kan tilbyde dens kunder. I den forbindelse skal dit produkt beskrives detaljeret, således at det klart fremgår, hvad produktet har af værdi, og hvorfor det bør foretrækkes frem for alternativerne. 

3. Hvilke ressourcer har virksomheden?

Her skal du overveje, hvilke personlige, økonomiske og faglige ressourcer, som er nødvendige, for udviklingen af din virksomhed. Her bør det anføres, om din virksomhed på egen hånd har midlerne og medarbejderne til at producere dit produkt, eller om virksomheden skal have samarbejdspartnere. 

4. Hvordan er virksomhedens muligheder på markedet?

Inden din idé skal videreudvikles og dit produkt lanceres, bør du analysere din virksomheds muligheder på markedet. Det kan du gøre ved hjælp af en markedsanalyse, som giver indsigt i kundernes adfærd og behov for produktet. Markedsanalysen giver også et generelt indblik i markedet og konkurrenterne.

Det afgørende er, at du får en solid viden omkring det marked, du gerne vil indtage. Ved at kende markedet, kan du finde dit markedspotentiale. 

5. Hvordan vil du markedsføre dit produkt?

Efter en grundig markedsanalyse, bør du have en klar idé om, hvem din målgruppe er, og hvem du gerne vil sælge dit produkt til. Når du ved dette, bør du være klar til at beslutte dig for, hvilke midler du vil bruge til at markedsføre. Her skal du konkret beskrive, hvordan du vil komme i kontakt med dine potentielle kunder og få dem til at købe produktet.

Denne del af forretningsplanen kan indeholde en beskrivelse af dit kommende logo, om du vil benytte bestemte kanaler på de sociale medier til at markedsføre, hvorvidt du vil lave telefonsalg, hvilken øvrig form for annoncering du vil benytte, m.m. Det afgørende er, at du angiver, hvordan du vil brande din virksomhed, og hvordan du planlægger at fange kundernes opmærksomhed.  

6. Hvordan vil du få økonomien og idéen til at hænge sammen?

For at sikre, at virksomhedens økonomi kan bære idéen, bør du udarbejde virksomhedens budgetter. Jo mere konkret du har været i beskrivelsen af de tidligere punkter i forretningsplanen, desto lettere bliver det at lave budgetterne. Det mest hensigtsmæssige er at udarbejde fire former for budgetter:

  • Privatbudget: Først og fremmest skal du udarbejde et privatbudget, der angiver, hvor mange penge du skal bruge til at betale dine daglige personlige udgifter. Dette skal helst kunne dækkes af din løn, som skal kunne trækkes ud af virksomhedens overskud. 

  • Etableringsbudget: Dernæst skal du udarbejde et etableringsbudget, der angiver, hvilken mængde penge, du skal bruge for at åbne din virksomhed. 

  • Driftsbudget: Herefter bør du udarbejde et driftsbudget, der viser, hvor mange indtægter og udgifter, du forventer i virksomheden. 

  • Likviditetsbudget: Afslutningsvis skal du lave et likviditetsbudget. Likviditetsbudgettet skal vise ind- og udbetalingerne i din virksomhed og afklare, hvorvidt du har penge til at betale de forventede regninger måned for måned.

Efter udarbejdelsen af ovenstående budgetter, kan du tage stilling til finansieringen af din virksomhed og dit samlede finansieringsbehov, samt hvordan du vil få det afdækket. 

7. Hvordan vil du udvikle din virksomhed?

Som det sidste punkt i forretningsplanen, bør du beskrive, hvordan du har planlagt, at din virksomhed skal udvikle sig over tid. Her bør du forholde dig til til, hvordan du vil drive virksomheden de næste 3-4 år.

Denne del af forretningsplanen kan også tjene som en forventningsafstemning, hvor du beskriver, hvad du forventer af virksomheden de næste par år. Beskrivelsen kan indeholde dine forventninger til produktets udvikling, udviklingen af kundernes behov, hvad virksomheden forventer at omsætte for, hvilket overskud virksomheden forventer at have og hvilke øvrige mål virksomheden kommer til at sætte for sig selv. 

Start din egen virksomhed med Legal Desk

Går du med iværksætterdrømme og vil hellere lave en forretningsplan til din egen virksomhed end en andens, så kan du nemt, billigt og hurtigt starte din egen enkeltmandsvirksomhed, ApS eller A/S med Legal Desk.

Du behøver ikke gøre andet end at udfylde vores formular, betale og underskrive med MitID. Så sender vi dit CVR-nummer til dig, når registreringen er gennemført hos Erhvervsstyrelsen.

 

Forskelle på enkeltmandsvirksomhed og kapitalselskab

Fordele og ulemper ved en enkeltmandsvirksomhed

Klik på ‘Opret enkeltmandsvirksomhed nu’ nedenfor for at gå i gang med det samme eller gå ind på vores side om kapitalselskaber for at læse mere om ApS og A/S her.

Enkeltmandsvirksomhed

Få dit CVR-nummer nemt og hurtigt

Nem oprettelse

Alle dokumenter samlet ét sted

Inkl. registrering

Digital alt-i-en løsning

Benyttet af mere end 60.000 selvstændige

Kun 199,-

Ekskl. moms

Start nu

Spar 4.000,- ift. traditionel advokat